Danmarks 40.000 el- og hybridbiler ejes af de rigeste omkring København – og så af samsingerne

De mest konkurrencedygtige elbiler har hidtil været dyre modeller fra Tesla og Porsche, mens halvdelen af alle nye solgte danske biler sidste år kostede under 250.000 kroner.

Andelden af elbiler udgør på Samsø mellem 1,5 og 1,9 procent, hvilket gør kommunen til en af landets mest elbil-intensive. Her klokketårnet i Nordby, dog uden nogen elbiler i sigte. Stig Nørhald/Ritzau Scanpix

Mens mange politikere fortsat ytrer ønske om mindst én million grønne biler – elbiler og plug-in-hybridbiler – på de danske veje i 2030, er der lige nu omtrent beskedne 40.000, svarende til 1,5 procent af den samlede bilpark.

Elbilskommissionen med tidligere DONG Energy-topchef Anders Eldrup i spidsen har i sin 240 sider lange rapport »Veje til en grøn bilbeskatning» rangordnet danskerne i ti lige store indkomstgrupper og sammenholdt det med salget af både benzinbiler, dieselbiler, elbiler og plug-in-hybridbiler.