CSC misinformerede Skatteministeriet om forsinkelse af skandaleramt IT-system

CSC gav ikke Skatteministeriet korrekte oplysninger om, hvor forsinket CSC var med at levere en kritisk komponent til EFI-systemet i 2011.

Foto: JENS NØRGAARD LARSEN. I august 2011 fik Skatteministeriet besked fra it-leverandøren CSC om, at en kritisk komponent, som skulle bruges til tre store it-systemer hos Skat, var forsinket på ubestemt tid. Det var første gang, CSC fortalte ministeriet om forsinkelsen.
Læs mere
Fold sammen

I august 2011 fik Skatteministeriet besked fra it-leverandøren CSC om, at en kritisk komponent, som skulle bruges til tre store IT-systemer hos Skat, var forsinket på ubestemt tid. Det var første gang, CSC fortalte ministeriet om forsinkelsen.

Derfor betegnede daværende skatteminister Thor Möger Pedersen det som misinformation fra CSCs side. Det fremgår af et aktstykke fra juni 2012, som hidtil har været fortroligt, men nu er offentliggjort i forbindelse med skandalen om EFI-systemet. Det skriver Version2.

CSC var i foråret 2011 ramt af strejke som følge af overenskomstkonflikten med Prosa, men det var altså først i august, at selskabet fortalte Skatteministeriet om omfanget af forsinkelserne.

Det var debitormotorkomponenterne DMO og DMI, som på daværende tidspunkt var forsinket, og det betød, at de tre store systemer i Fase 2 af Skats Systemmodernisering, ikke kunne blive færdige.

Læs også: Skat hjemsender ansvarlige for EFI - systemet skulle aldrig have været i drift

Derfor måtte Skat eksempelvis betale KMD for at fastholde et udviklingsteam, mens KMD ventede på, at CSC fik færdigudviklet komponenten.

Ifølge aktstykket måtte Skat afsætte en ekstra leverandørbetaling til KMD på 37,5 millioner kroner på grund af forsinkelsen hos CSC. Dertil kom udgifter til eksterne konsulenter og til forlængelse af projektorganisationen, så de samlede udgifter direkte som følge af forsinkelsen blev anslået til 71,6 millioner kroner.

Som følge af, at CSC ikke havde informeret korrekt om forsinkelserne, indgik Skatteministeriet en tillægskontrakt med CSC, hvor CSCs øverste ledelse forpligtede sig til, at CSC stillede de nødvendige kompetencer til rådighed for projektet. Derudover skulle konsulentfirmaet Software Improvement Group føre ugentlige tilsyn med CSC's aktiviteter.

CSC fik indtil marts 2012 til at vise, at selskabet ville være i stand til at levere de lovede komponenter. Den deadline overholdt CSC, og på den baggrund vurderede Skatteministeriet, at risikoen i forhold til leverandørernes evne til at levere, var tilbage på projektets oprindelige niveau. Det skriver Version2.

Læs også: Skat kræver 20 millioner i bod for EFI-skandale

CSC har ikke ønsket at kommentere sagen over for Version2.

I forlængelse med forsinkelserne blev hele projektet fordyret. I 2009 havde Folketingets Finansudvalg fået fremlagt et samlet budget på godt 700 millioner kroner for Skats Systemmodernisering Fase 2. I 2012 blev det opjusteret til 1.042 millioner kroner, og i 2014 blev det til 1.260 millioner kroner.

Senest er alene EFI-systemet i april 2015 blevet opjusteret med 63,4 millioner kroner, hvilket altså vil sige, at alene Fase 2 af Skats Systemmodernisering har kostet mere end 1,3 milliarder kroner. Heraf er blot to af de tre systemer i drift, mens det tredje system, EFI, er taget ud af drift. En konsulentrapport fra Accenture anbefaler, at EFI-systemet udfases og erstattes af et nyt system.