Cowi køber 750 svenskere

Konsulenthuset Cowi opkøber det 750 mand store svenske Flygfältsbyrån. Dermed har danske Cowi 6.000 medarbejdere.

Med købet af Flygfältsbyrån har Cowi udvidet sine aktiviteter betydeligt og øget medarbejderskaren med 750 svenskere med kompetencer inden for industri og blandt andet biobrændsel og bioethanol. Fold sammen
Læs mere
Foto: Scanpix
Mens flere firmaer lukker ned, fyrer og i det hele taget er hårdt pressede af den finansielle situation, køber det danske konsulentfirma Cowi nu 750 svenskere. De er alle sammen ansatte i det svenske rådgivningsfirma Flygfältsbyrån (FB), som Cowi i går offentliggjorde at have købt.

»Det blev dem, fordi de har kompetencer inden for industri og blandt andet biobrændsel og bioethanol, som er fremtidens energiform. Derfor ville vi gerne have dem ind under vores palette. Samtidig giver det en massiv indgang til det svenske marked, som er meget interessant for os,« siger adm. direktør i Cowi Lars-Peter Søbye, der har siddet på posten siden oktober 2008.

Hemmelig pris
Han vil ikke ud med, hvor meget Cowi har betalt for FB, men han understreger, at med opkøbet er det blevet tid til at drosle lidt ned i opkøbene.

»Jeg kan sige, at vi selv er i stand til at finansiere opkøbet.«

Men kommer det til at tage meget af egenkapitalen (der i udgangen af 2008 var 770 mio. kr. red.)?

»Når man laver et opkøb af denne størrelse, betyder det, at vi i den nærmeste fremtid vil trække vejret stille og roligt og følge udviklingen. Dermed ikke sagt, at vi sætter et hvert opkøb på standby. Der er stadig opkøb i pipelinen, men de er meget mindre. Det trækker selvfølgelig på egenkapitalen at købe 750 mand.«

Kan man regne med, at I har givet en million per medarbejder?

»Nej, det kan du ikke«

Men er vi over et par hundrede millioner?

»Det er fuldstændig rigtigt, at det ligger et sted mellem nul og en million per medarbejder. Og det er ikke en million,« siger Lars-Peter Søbye.

Et stærkt Norden
I 2006 lagde Cowi en strategi for, hvordan selskabet skal være repræsenteret verden over. Det betød, at selskabet valgte seks regioner, som de ville satse på: Danmark, Norge, Central- og Østeuropa, Golfen, Afrika og sidst Sverige, hvor selskabet gik ind for halvandet år siden med opkøbet af et 100-mand stort firma.

»Sverige er vigtig for os, fordi det giver en fantastisk sammenspil med vores region i Norge, hvor vi er 700 medarbejdere. I Danmark er vi 2.400-2.500 medarbejdere. Det giver en rigtig stærk aktie i Norden, som er rigtig interessant for os,« siger Lars-Peter Søbye.

Flere kompetencer
FB har været ejet af 480 medarbejdere gennem medarbejderaktier.

»FB kan tilføre Cowi-koncernen kompetencer, som den ikke har på det svenske marked i dag, og til gengæld får vi gennem Cowis internationale netværk en helt ny adgang til internationale markeder. For vore medarbejdere vil samarbejdet betyde nye, spændende faglige udfordringer og internationale karrieremuligheder,« siger Anders Rybjerg, adm. direktør i FB i en pressemeddelelse.