Chefbonusser i Skat kommer under lup

Rigsrevisionen skal undersøge, om chefer i Skat har været så forblændet af egne resultatmål og bonusordninger, at de er kommet til at slække på kontrollen i sagsbehandlingen.

Foto: Erik Refner. To af Skats dyre it-systemer har så mange fejl, at de bør udskiftes, lyder konklusionen i ny rapport fra konsulentfirmaet Accenture - skriver Berlingske. SKAT, Østerbro København (Foto: ERIK REFNER/Scanpix 2015)
Læs mere
Fold sammen

Chefbonusser kommer under kritisk lup, når Rigsrevisionen skal undersøge, hvordan dokumentfalsknere kunne franarre Skat 6,2 milliarder kroner ved højlys dag.

Statsrevisorerne er bekymrede for, at chefer i Skat har slækket på tidskrævende kontrolprocedurer og i stedet har bedt menige medarbejdere behandle så mange sager som muligt på kortest mulig tid. Årsagen skulle være, at cheferne har været mere fokuserede på at opnå egennyttige resultatmål og bonusser – end at sikre et tilstrækkeligt højt kontrolniveau i sagsbehandlingen.

»Det er ikke ukendt, at resultatløn er udbredt i toppen af statsforvaltningen i dag, og vi mener, at det i relation til den konkrete sag om manglende kontrol med udbytte­refusioner er væsentligt at få belyst, om nogle af de implicerede chefer i Skat har haft motivation til at få sine medarbejdere til at behandle mange sager på kort tid,« siger Peder Larsen, formand for statsrevisorerne.

20 milliarder kroner refunderet

Bekymringen blev drøftet på et møde hos landets seks statsrevisorer. På mødet besluttede statsrevisorerne at anmode rigsrevisionen om at undersøge, hvorvidt Skat »har anvendt resultatløn eller lignende bonusordninger for at få ekspederet et stort antal refusionssager«, fremgår det af den anmodning, som netop er sendt til rigsrevisionen.

Kontrolniveauet i Skat har de seneste uger været genstand for politisk debat. Det har vakt særlig opsigt, at der blot sad fem skattemedarbejdere i den afdeling, som har udbetalt udbytteskatrefusioner for tæt ved 20 milliarder kroner de seneste fire år. Med over 40.000 udbytterefusioner på et enkelt år måtte medarbejderne ifølge finans.dk hver behandle 38 sager dagligt.

Den høje kadence var medvirkende til, at de ansatte i afdelingen reelt ikke kunne bruge tid på at dykke ned i de enkelte sager. Derimod tjekkede de blot, om bestemte blanketter var forsynet med de nødvendige oplysninger og stempler, inden de satte gang i kontooverførsler i millionklassen.

Ikke tid til kontrol

»Der var reelt ikke tale om sagsbehandling. Derimod vil jeg nærmere kalde det ren ekspedition,« siger Laurits Cramer, der arbejdede i udbytteafdelingen frem til november 2013, og som oplyser, at han og andre flere gange mundtligt gjorde opmærksom på problemerne.

»Vi fik ikke de kontrolmuligheder, som vi råbte og skreg på. Vi sagde, at vi selvfølgelig havde behov for at kunne lave en afstemning før udbetaling af refusion, som man gør med alle mulige andre konti. Men cheferne tog det ikke tilstrækkeligt alvorligt. Dybt inde i deres kræmmersjæl har de formentlig godt vidst, at kontrollen ikke var god nok. Men de havde et andet fokus. Det behøver ikke at være deres egen bonusordning. Det kan være mange andre ting, for der har jo vist sig at være flere ting, som der ikke var styr på i Skat,« siger Laurits Cramer i dag til Berlingske.

Berlingske Business har forsøgt at få et interview med øverste direktør i Skat, Jesper Rønnow Simomsen, om Skats brug af resultatløn under hans ledelse. Men skattedirektøren havde torsdag ikke mulighed for at stille op til et interview.