Carlsbergs nye topchef har mælkeskæg

Carlsbergs kommende topchef kommer med lang international erfaring fra Unilever og den hollandske mejerigigant Royal FrieslandCampina.

19BUS20150218-150322-1.jpg
Carlsbergs kommende topchef, Cees ’t Hart, stod bag den vellykkede fusion mellem Friesland Foods og Campina. ?Foto: Jan Luursema Fold sammen
Læs mere

»Jeg vil stadig servere mælk, når vi mødes i Danmark«

Sådan lød en af de første reaktioner på nyheden om Carlsbergs udskiftning af topchef Jørgen Buhl Rasmussen med hollandske Cees ’t Hart. Afsenderen af indbydelsen er Arlas topchef, Peder Tuborgh, der kalder Cees ’t Hart »en god ven fra mælkebranchen« med lederegenskaberne i orden og gode resultater i bagagen.

Når den nye Carlsberg-topchef træder til 15. juni, skifter han mælk og ost ud med øl og sodavand. Som topchef for Royal Friesland Foods stod han for sammensmeltningen efter mejerifusionen med Campina. Resultatet var den hollandske gigant Royal FrieslandCampina, der er en af verdens største i branchen med aktiviter på flere kontinenter.

Pudsigt nok arbejdede Arla i 2004 på en fusion med netop Campina. Fusionen blev dog aldrig til noget. I 2008 kom Cees ’t Hart til Friesland Foods, netop som fusionen mellem de to hollandske mejerier blev godkendt af konkurrencemyndighederne.

Cees ’t Harts baggrund i marketing er muligvis årsagen til meje­riets succes med effektiv branding og hurtige lanceringer af nye produkter. Resultaterne skød i vejret, og Cees ’t Hart har længe været et stort navn blandt headhuntere i Benelux-landene.

 

International erfaring

Cees ’t Hart kom til mælkebranchen fra en lang international karriere i Unilever, der blandt andet har budt på på direktørposter i Singapore, Polen og Ungarn.

Herefter tog han en tørn som administrerende direktør i Unilevers kosmetik-datterselskab Lever Fabergé i Italien, inden han blev marketingschef for Unilever i Europa med base i Rotterdam.

Efter 24 år hos Unilever var det slut i 2008. Lige som sin danske kollega i Arla skiftede Cees ’t Hart marketingbaggrunden ud med topledelse i mælkebranchen.

Her har han ofte krydset spor med Peder Tuborgh i diverse organisationer. Senest ved årsskiftet, da Cees ’t Hart afløste den danske mejeriboss som formand for brancheforeningen Global Dairy Platform.

Den nye topchef får travlt

Den afgående Carlsberg-chef, Jørgen Buhl Rasmussen, har i forbindelse med annonceringen af sin tilbagetrækning sagt, at 60 år er en passende alder at forlade Carlsberg i. Det giver i så fald kun den nye topchef godt tre år at arbejde med, hvilket er omkring halvdelen af gennemsnittet for en topchef ifølge Havard Business Review.

I den periode skal Carlsberg gerne have rettet op på fortællingen om sig selv: Slut med krisesnak og tilbage i vækstsporet. Det betyder styr på Rusland, der skulle have været så godt, men endte så skidt. Og mere pondus på de vigtige asiatiske vækstmarkeder, ikke mindst i Kina.