Byggeriet lænser transportsektoren for arbejdskraft

Arbejdskraftmangel. Lokket af lønninger på op mod 400 kr. i timen har tusinder af danske chauffører søgt over i byggebranchen, og inden årets udgang vil transportsektoren mangle op imod 10.000 chauffører. Det vil blive et alvorligt samfundsproblem, mener vognmændene.

Muligheden for at fordoble timelønnen får danske chauffører i tusindtal til at søge over til byggebranchen, hvor de er med til at mildne dansk byggeris mangel på arbejdskraft.

Til gengæld efterlader chaufførernes flugt fra lastbilerne de danske vognmænd med et stort problem.

- Vi lider af akut mangel på chuffører, og det truer vores evne til at betjene kunderne ordentligt med fleksible leveringer, siger fomanden for Danske Fragtmænd a.m.b.a., Frank Nørgaard.

Han mener, at dansk byggeri er hovedskurken i spillet om chufførernes arbejdskraft.

- Danske chauffører har i tusindtal forladt vognmændene og er gået til byggeriet, hvor de kører entreprenørmaskiner til en timeløn på 400 kr., som er meget mere end de 110 kr., vognmændene kan tilbyde dem, fortsætter Frank Nørgaard.

Fortsætter trafikken af chauffører over til byggeriet, så bliver det et kæmpe samfundsproblem.

- Så mangler vi snart op imod 10.000 chauffører, konstaterer han.

Hos Fredensborg Fragt med 90 ansatte skaber chaufførernes flugt til byggeriet allerede mærkbare problemer.

Utilfredse kunder- Vi mangler i øjeblikket 15 chauffører, og det betyder, at vi er ved at miste den del af vores konkurrenceevne, som består i, at vi kan levere stykgods til vores kunder på dag til dag-basis, fortæller direktør Flemming Hansen.

Han mener ligesom Frank Nørgaard, at manglen på lastbilchauffører ikke kun er branchens problem, men hele samfundets.

- Hvad gør samfundet den snarlige dag, hvor Arla ikke mere kan få kørt deres mælk ud, spørger Flemming Hansen.

Byggeriet melder hus forbiByggebranchens interesseorganisation, Dansk Byggeri, vil ikke afvise, at danske byggevirksomheder i nødsituationer har lokket chauffører over i byggeriet med timelønninger på 400 kr.

- Men sådan en timeløn er ikke det normale for at føre entreprenørmaskiner. Jeg tror, at hovedforklaringen på flugten af chauffører til byggeriet er opstramninger i kørselsreglerne, siger afdelingschef Vibeke Gaardsholt fra Dansk Byggeri.