Business Update Søndag: I skyggen af Brexit, De nye Udfordrere, Hellemans stoledans

God morgen

»Should I stay or should I go?«. Det er det store spørgsmål, mange briter stiller sig i disse dage. Men på torsdag er det alvor. Så skal de stemme om, hvorvidt de vil forlade EU eller blive i fællesskabet. Og spørgsmålet om Brexit har i den forgangne uge været det altoverskyggende tema, som tynger aktiemarkedet. For danske virksomheder vil blive ramt, hvis Storbritannien forlader EU.

I begyndelsen af ugen kom der således gode nyheder fra Novo Nordisk i form af et studie af diabetesmiddel Victoza, der viste, at midlet  mindsker risikoen for, at patienter med type 2-diabetes bliver ramt af hjerteanfald eller dør af hjerte-kar-relaterede sygdomme. Det burde normalt give aktien et pænt løft. Men frygten for Brexit lagde en dæmper på stemningen. Det samme var tilfældet fredag, da Vestas kunne annoncere, at virksomheden står over for en gigantisk amerikansk ordre fra rigmanden Warren Buffetts energiselskab i Midtvesten. Vestas-aktien steg godt nok pænt, men analytikere svor, at det kunne have været blevet til mere, hvis ikke det var for den overhængende Brexit-skygge.

Ugens store personhistorie handlede om David Hellemann, som i forrige uge meddelte, at han forlod et topjob i Nordea. Mandag tegnede der sig så en naturlig forklaring, idet det viste sig, at han er blevet hyret af konkurrenten Nykredit, hvor han både skal fungere som finansdirektør og driftsdirektør med ansvar for Totalkredit. Fredag udviklede historien sig så igen, da Nordea annoncerede en stor ændring i ledelsesstrukturen, der blandt andet betyder en decimering af netop Hellemanns tidligere job.

Kampen mellem finanshusene raser ikke bare på personplanet, men også når det gælder udvikling. Siden betalingsappen Swipp blev lanceret i samarbejde mellem 71 pengeinstitutter i juni 2013, har selskabet kæmpet for at vinde indpas hos danskerne. Men det er Danske Banks MobilePay, der har vundet danskernes hjerte, erkender Swipp over for Business. Derfor vil Swipp nu fokusere på butikkerne.

Dansk erhvervsliv står i det hele taget midt i et historisk opbrud, hvor ny teknologi udfordrer de traditionelle forretningsmodeller. I en rundspørge til Berlingskes Toplederpanel svarede flere end hver femte, at deres virksomheds kerneforretning kun vil eksistere i sin nuværende form i ét til fire år. Vi har derfor sat fokus på »Udfordrerne« i den forgangne uge og præsenteret en stribe virksomheder, som ryster det etablerede.

Der var for eksempel Lasse Birk Olesen, der rystede finansverdenen inden for digital valuta og den nye blockchain-teknologi. Der var IT-virksomheden Adform, som satser benhårdt på reklameindustriens digitale omstilling, og der var værktøjsmageren fra Hvidovre, der har taget det teknologiske kvantespring og er blevet underleverandør til rumfartsindustrien.

De nye udfordringer kræver også en helt ny type medarbejdere, og onsdag kunne vi tegne portrættet af »Fremtidens digitale medarbedjer«.

I toppen af dansk erhvervsliv er alt imidlertid ved det gamle. Berlingskes Magtanalyse 2016 viser således, at erhvervsmagten i Danmark er domineret af mænd og de tre magtbastioner: A.P. Møller-Mærsk, Novo Nordisk-klanen og Lego. I Mærsk bød ugen dog på lidt af en fornyelse, da det først på ugen blev annonceret, at Mærsk  Mc-Kinney Møllers barnebarn, Robert Uggla overtager ledelsen af selskabet bag Danmarks største virksomhedsgruppe.

Om det bliver »business as usual« i den kommende uge, står hen i det uvisse. Men på business.dk vil vi nøje følge reaktionerne fra erhvervsliv og finansmarkeder op til og efter den skæbnesvangre Brexit-afstemning i Storbritannien på torsdag.

God søndag

Sonny Wichmann, onlineansvarlig