Business Update: Kerneforretning står for fald, Swipp bøjer sig, Skiftedag i finansen

Læs mere
Fold sammen

Dansk erhvervsliv er midt i et historisk opbrud, hvor ny teknologi udfordrer de traditionelle forretningsmodeller. I en rundspørge til Berlingskes Toplederpanel svarer flere end hver femte, at deres virksomheds kerneforretning kun vil eksistere i sin nuværende form i ét til fire år. Vi sætter i den kommende tid fokus på udfordringerne.

Siden Swipp blev lanceret i samarbejde mellem 71 pengeinstitutter i juni 2013, har selskabet kæmpet for at vinde indpas hos danskerne. Men det er konkurrenten MobilePay, der har vundet danskernes hjerte, erkender konkurrenten Swipps adm. direktør, Martin F. Andersen, nu. Derfor vil Swipp fokusere på butikkerne.

Fra finanssektoren kan vores konkurrent Finans.dk i dag fortælle, at David Hellemann, der for to uger siden overraskende sagde sit job op hos Nordea Danmark, hvor han var udset som kronprins, nu ligeså overraskende har fået job som næstkommanderende hos konkurrenten Nykredit.

Der var ikke sparet på noget, da erhvervslivets Oscar-uddeling, vækstdysten EY World Entrepreneur of the Year, løb af stablen i weekenden. Australsk legetøjsproducent endte med at stjæle rampelyset i Monaco, hvor Berlingske Business var med.

God dag.

Sonny Wichmann, onlineansvarlig