Business-update: Joe & The Juice sætter turbo på USA

Berlingskes Business-redaktion guider dig til de vigtigste nyheder, der handler om økonomi og virksomheder.

Efter et par svære år, gør Joe & the Juice klar til ny vækst. Målet er at få fordoblet omsætningen frem mod 2025. Globalt skal antallet af cafeer vokse fra de nuværende 311 til 600.  Fold sammen
Læs mere
Foto: Malte Kristiansen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

God eftermiddag og velkommen til ugens sidste Business-update, så du kan gå velorienteret hjem på weekend.

Vi skal i dag høre om de olympiske lege i Beijing. Vi skal også høre nyt om dansk juicekæde, der vil fordoble omsætningen, men vi starter med det, som må kaldes en god nyhed for alle lønmodtagere.

Banker spår stor lønfest i Norden

Den danske økonomi er komme godt gennem corona, og vi står med en solid mangel på arbejdskraft. Det vil medføre, at lønningerne kommer til at stige i den kommende tid. Men det gælder ikke kun for Danmark. Alle de nordiske lande kan ryge ind i problemer med stærkt stigende lønninger. Det skriver finans.dk.

Det sker på baggrund af prognoser fra Nordea, Handelsbanken og SEB.

»Mange lande kører for fuldt blus lige nu og i særdeleshed de nordiske lande. Risikoen for overophedning er betydelig for samtlige af de nordiske lande,« siger Helge Pedersen, cheføkonom i Nordea.

Bankerne spår, at væksten i de fire store nordiske lande vil blive ganske pæn her i 2022, og det vil medføre en stigning i lønningerne på over tre procent i disse lande. Handelsbanken tror, at lønningerne i Danmark vil vokse med fire procent i år.

Når vi ser på ledigheden, regner Nordea med, at den kommer ned på 2,1 procent til næste år. I Norge regner man med, at ledigheden kommer helt ned på 1,9 procent i 2023.

Olympiske sponsorer forholder sig tavse

De olympiske vinterlege starter snart i Kina, men er som bekendt kommet under stort diplomatisk pres. Men det er ikke det eneste, de kinesiske arrangører må slås med. De store globale sponsorer og partnere forholder sig mere eller mindre tavse op til legene. Det skriver BBC News.

Det er koncerner som Airbnb, Alibaba, Allianz, Atos, Bridgestone, Coca-Cola, Intel, Omega og Panasonic, der er nogle af partnerne.

»Visa, Coca-Cola og andre har holdt en usædvanlig lav marketingsprofil,« siger cheføkonom hos Enondo Economics Diana Choyleva.

Sponsorerne har ikke noget at gøre med at vælge, hvor de olympiske lege skal afholdes. Men med valget af Kina er de kommet i lidt af et dilemma.

De er sponsorer for de olympiske lege, men ikke af selve stedet, hvor det bliver afholdt.

»Vi vil først og fremmest gøre opmærksom på, at vi ikke er sponsorer for Beijing 2022,« siger en talsmand for Omega, der er står for tidstagningen under OL.

Vil åbne masser af cafeer i USA

Den kendte juicekæde Joe & The Juice har haft det svært, men nu er virksomheden klar til ny vækst. Globalt er målet at gå fra de nuværende 311 cafeer til 600 frem mod 2025. Et stort land får en afgørende rolle i den plan. Det skriver borsen.dk.

Joe & The Juice vil have omsætningen fordoblet frem mod 2025, og det skal ske med fremgang på alle kernemarkeder i Europa og Skandinavien. Men det afgørende gennembrud skal komme i det amerikanske.

Omkring 150 af de ny cafeer skal åbnes i USA.

»Den store test er, om vi kan bryde igennem i USA. Der er så mange danske virksomheder, der forsøger, men aldrig kommer ind på markedet. Så det er også for vores egen stolthed, og fordi vi har en tro på, at vi virkelig kan. At vi har en ret til at være her,« siger administrerende direktør i Joe & The Juice Thomas Nørøxe.

Her er fem skarpe bud på historier fra journalisterne på Berlingske Business:

1. Mærsk har spillet et uventet kort i historisk skatteopgør

I skattesagen om ti milliarder kroner, som Mærsk og Total har anlagt mod Skatteministeriet, har Mærsk bedt Østre Landsret tage stilling til et spørgsmål, der kan koste statskassen dyrt. Derfor kæmper ministeriet nu for at få spørgsmålet pillet ud af retssagen, hævder Mærsk.

Læs historien her.

2. Telia sælger ud af sine mobilmaster i Sverige

Kun et halvt år efter, at telegiganten solgte halvdelen af sin mastevirksomhed i Norge og Finland, følger Sverige nu i hælene.

Læs historien her.

3. Anbefalingen om hjemmearbejde ryger – så forskellige er virksomhedernes løsninger

Når langt de fleste restriktioner fjernes på tirsdag, bortfalder den kraftige opfordring om hjemmearbejde også. Spørgsmålet er, hvordan virksomhederne vil indrette sig i den nye virkelighed. Det er nemlig ikke uden bekymringer, at medarbejdere landet over for alvor kan vende tilbage til arbejdspladsen.

Læs historien her.

4. Milliarderne strømmer ind på kviktest: »Det har været den bedste forretning nogensinde for Falck«

Kviktest for milliarder giver Falck et kæmpe hop i driftsresultatet. Topchef Jakob Riis er ikke enig i kritikken af, at staten har betalt for meget.

Læs historien her.

5. Største mangel på arbejdskraft nogensinde

Aldrig før har så mange manglet så mange hænder, viser januartallene fra Danmarks Statistik. Men også manglen på materialer og højere energipriser spænder ben.

Læs historien her.