Business Update: Comeback til specialbutikker, Novo-bossens erkendelse og ekspanderende grøntsagsbøffer

Tommy "Netfisker" Raabo Lund, direktør i Hav i hans butik i Torvehallerne. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Godmorgen

Specialforretninger er i de seneste år lukket på stribe, men nu inviterer supermarkederne slagteren og fiskehandleren indenfor. For mens antallet af specialforretninger med fødevarer ifølge Danmarks Statistik er faldet med mere end 1.000 siden 2000, gør landets dagligvarekæder i stigende grad plads til special­varer i supermarkederne.

Det er sjældent, at internationale topdirektører vedkender sig, at livet som fortravlet frontfigur for en global virksomhed slider hårdt på den nærmeste familie. Lars Rebien Sørensen er en undtagelse. Den snart forhenværende Novo Nordisk-topchef erkender åbent, at han med sit karriereliv i Novo har lagt et enormt pres på sin kone.

Grøntsagsbøffen er for iværksætteren Jesper Rydahl blevet en millionforretning. For syv år siden skabte han som den første i Danmark et 100 pct. plantebaseret fastfood-koncept 42Raw. Nu skal der udenlandsk vækst i grøntsagerne og første destination er London.

I 2018 er Carlsberg klar med en ny flaske, den er lavet af træfibre og derfor bionedbrydelig. Den bliver taget vel imod fra forskellige sider, men det er ikke første gang, Carlsberg forsøger sig med gammel øl på nye flasker.

Med ønsket om en god dag

Morten Thorborg Jasper

Jourhavende, Business.dk