Business-overblik: Lille dansk designkomet får ram på modegigant i kopisag

Her er de vigtigste businessnyheder, du bør kende til, før du for alvor tager hul på dagen. Vi læser erhvervsnyhederne, og vi tjekker aktiekurserne, før du står op, så du fra morgenstunden kun behøver at læse én artikel for at være opdateret.

Den danske designvirksomhed Rains, har indgået et hemmeligt forlig om erstatning med modegiganten Inditex. Sagen handler om plagiering af en af Rains regnjakker. Inditex er en af verdens største modekoncerner og står blandt andet bag ZARA. Fold sammen
Læs mere
Foto: REUTERS/Tingshu Wang/File Photo
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Godmorgen og velkommen til ugens sidste Business-overblik, hvor vi har samlet de vigtigste nyheder fra morgenstunden.

Lille dansk designkomet får ram på modegigant i kopisag

Den danske designkomet Rains, der blandt andet er kendt for sine regnjakker, har indgået forlig i en kopisag mod modegiganten Inditex. Det sker, efter at modegiganten blev dømt for at plagiere Rains' regnjakker i Sø- og Handelsretten, skriver Børsen.

»Vi fik jo i Sø- og Handelsretten sidste år medhold i, at vores design var beskyttet, og en aftale om erstatning var derfor bare den sidste krølle på sagen. Jeg har det rigtig fint med det forlig, vi nu har indgået. Vi fik det, vi kom efter – nemlig, at det blev slået fast, at vores design er beskyttet,« siger direktør i Rains, Daniel Brix Hesselager, til Børsen.

Forliget indebærer, at Rains ikke må føre tilsvarende plagieringssager i andre lande og er i millionstørrelsen. Men da detaljerne i forliget er hemmelige, vil direktør i Rains Daniel Brix Hesselager, ikke oplyse det præcise beløb.

Inditex er en af verdens største modekoncerner og har omkring 150.000 ansatte på verdensplan. De står bland andet bag brands som Zara, Massimo Dutti og Pull&Bear.

Kunderne flygter fra Danske Bank

I 2020 mistede Danske Bank 43.800 primærkunder, og kundeflugten er taget til i 2021. Det viser en ny kunde- og imagemåling fra konsulenthuset Voxmeter, ifølge Finans.

Indtil videre i år har banken mistet 32.500 kunder, og hvis hastigheden fortsætter, vil godt 50.000 kunder have forladt banken til nytår, ifølge Voxmeters undersøgelse.

»Det skyldes den vedvarende negative omtale af Danske Bank, fordi banken har den ene møgsag efter den anden. Kunderne spørger i stigende grad, om de ønsker at være en del af det,« siger Christian Stjer, administrerende direktør i Voxmeter.

Danske Bank bekræfter over for Finans, at kundetabet er accelereret i 2021, men mener ikke, at flugten er helt så udtalt, som Voxmeters måling viser. Privatkundedirektør Mark Wraa-Hansen siger dog, at han ikke er overrasket over tabet af kunder, fordi banken stadig har en række ældre sager, som den er i gang med at rydde op i.

Storaktionær sælger Nordea-aktier for 5,5 milliarder kroner

Nordeas største aktionær, det finske forsikringsselskab Sampo, har taget endnu et skridt væk sit ejerskab i storbanken. Sampo vil nemlig sælge op til 73 millioner Nordea-aktier til en samlet værdi af omkring 745 millioner euro, svarende til 5,5 milliarder kroner. Det skriver Bloomberg.

Det er tredje gang, Sampo sælger ud af sine Nordea-aktier det seneste år efter også at have solgt i november og maj. Sampo har sagt, at man planlægger at reducere sin Nordea-ejerandel væsentligt inden slutningen af august næste år og på sigt sælge hele aktieposten fra.

Sampo har for nylig været under pres fra kapitalfonden Elliott Management til at frigøre ti milliarder dollar ved at sælge ud af sine Nordea-aktier, skriver Bloomberg.

Mærsk-chef klar med revolution af shippingbranchen

Mærsk-topchef Søren Skou mener, at det er på tide politikere over hele kloden gør op med, om der fortsat skal bygges skibe, der sejler på traditionelle brændstoffer. Det skriver Berlingske.

Skou forklarer, at ligesom bilindustrien forbereder sig på et tidspunkt, hvor man ikke kan købe en benzindrevet bil, skal shippingbranchen også tale om, hvornår oliedrevne skibe er fortid. Mærsk har selv for nylig bestilt otte kæmpeskibe, der skal sejle på det mere klimavenlige metanol og mærket en kraftig efterspørgsel blandt kunderne om at få fragtet varer mere klimavenligt.

»Vi har kunder i dag, som vil betale mere, hvis det er CO2-neutralt, og de kunder kommer vi til at vokse meget med. Men markedet kan ikke gøre det alene, fordi dem, som vil betale mere, er dem med store brands. Det er dem, som selv har mål for, at emissionen skal ned, som er mest interesserede i det her. Men der er en meget lang hale af kunder, som ikke vil betale ekstra,« siger Søren Skou til Berlingske.

Få Business-overblikket – hver dag


Du er i gang med at læse morgenposten fra Berlingske Business. Her får du dagligt det fulde overblik over de vigtigste erhvervsnyheder fra ind- og udland, så du kun behøver læse én artikel for at være opdateret.

Ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev, kan du få overblikket direkte i din indbakke – hver morgen.


Jeg giver hermed tilladelse til, at Berlingske hver morgen inden klokken 09.00 sender mig det fulde politiske overblik med dagens vigtigste historier analyser og debatter i dansk politik. Jeg bekræfter desuden, at jeg er over 13 år, og at Berlingske Media A/S må opsamle og behandle de anførte personoplysninger til det ovennævnte formål. Oplysningerne kan i visse tilfælde blive delt med tredjepart. I vores privatlivspolitik kan du læse mere om tredjeparter og hvordan du tilbagetrækker dit samtykke. www.berlingskemedia.dk/cookie-og-privatlivspolitik

Tre forhold, som investorerne bør holde øje med

Per Hansen, investeringsøkonom i Nordnet, slutter børsugen af med fokus på disse punkter:

1. Investorerne reagerede ikke synderligt uroligt på ECBs renteudmelding i går, og det er meget forståeligt. Der kom den ventede meget lille neddrosling af opkøbsprogrammerne i løbet af de kommende måneder. Spørgsmålet er så om der slet ikke kommer nogen reaktion overhovedet? De seneste dage har udvalgte aktier reageret lidt nervøst op til netop rentemødet.

2. FLS annoncerede i går, at de vil udstede op til 6,4 millioner aktier i en rettet emission til finansiering af købet af ThyssenKrupp Mining. Det er mindre end forventet og langt mindre end frygtet. Der kommer formentlig en annoncering om, at aktierne er solgt i dag eller senest mandag. Vil investorerne være lettede over, at kapitaludvidelsen og dermed udvandingen er mindre end frygtet?

3. I Asien blæser der positive aktievinde her til morgen. I hvor stort et omfang vil den positive udvikling smitte af på de danske aktier?

Det sker på markederne

Aktier – indeks og udvikling i procent

USA – lukkekurser torsdag:

Dow Jones: -0,43 procent
S&P 500: -0,46 procent
Nasdaq: -0,25 procent

Asien – indeks fredag kl. 06.30:

Japan Nikkei: +1,11 procent
Hongkong Hang Seng: 1,65 procent
Kina CSI: +0,43 procent