Business handler ikke om penge

Udvikling skal ske for at forbedre noget og ikke blot for at tjene penge. Det bliver fremtidens opskrift på en succesfuld forrenting, hvis man skal tro Instituttet for Fremtidsforskning.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Glem alt om business, hvis du vil lave business. Sådan lyder fremtidsforskernes bud på, hvordan den succesfulde forretningsmodel kommer til at se ud.

- Traditionel forretning handler om at slå de andre tilbage til start, om at konkurrere mod en fjende. Fremover skal vi samarbejde med fjenden, dvs. dem, der normalt ville være vores konkurrenter. Sammen skal vi arbejde for at udvikle noget, der er til gavn for fællesskabet, og så skal pengene nok komme, siger Jakob Wested, artner i Kollaboration. Og så skal ledere ikke længere blot hænge malerier op på direktionsgangene og i kantinen. De skal lære at se verden som en kunstner gør. - Kunstnerens blik handler ikke om æstetik, men om at nå en erkendelse eller en sandhed. Ledere, der formår at anlægge denne optik, og satse på andet end at behage deres kunder for at sælge varer, bliver dem, der klarer sig i fremtiden, fortæller Mette Blach, projektleder, Instituttet for Fremtidsforskning.

Budene på fremtidens forretning bliver taget op, når Institutet for Fremtidsforskning d. 19. november i København afholder den internationale konference "Happy Capitalism - how to build viable societies and businesses".