Brandslukning præger chefgangene

Seks ud af ti chefer oplever, at deres virksomheder tager beslutninger som ren brandslukning, viser ny undersøgelse fra Center for Ledelse, CfL. Eksperter mener, at det klart tegn på at finanskrisen stadig plager de danske virksomheder.

Hos virksomheden DAO Distribution i Vejle, har man gjort op med mange års vanetænkning i at tage vigtige beslutninger. Der blev ryddet ud forvirrende mails og sat fokus på klarhed. så medarbejderne selv kan træffe bedre beslutninger i løbet af arbejdsdagen, ligesom der blev oprettet kurser for de ansatte. Foto: Claus Fisker Fold sammen
Læs mere

Kortsigtede og hurtige beslutninger, der mest af alt har karakter af brandslukning. Den arbejdsform præger i alt for høj grad chefgangene i de danske virksomheder. Til gengæld bruges der for lidt tid på at finde ud af, hvordan virksomheden skal overleve på lang sigt.

Et tegn på at finanskrisen stadig har sit tag i virksomhederne, mener eksperter. Det kan give problemer med at få skabt nye arbejdspladser, når bedre tider begynder at melde sig. Det viser en undersøgelse som ledelseshuset CfL, har lavet blandt 383 chefer i en række danske virksomheder. Der er tale om både direktører og forskellige chefer lidt længere nede i hierarkiet.

Cheferne har skullet svare på, hvilke oplevelser de har, når der skal træffes beslutninger, der har større og betydelige konsekvenser for virksomheden. Der er således ikke tale om mindre dagligdags beslutninger.

På spørgsmålet om, i hvor høj grad cheferne oplever, at beslutninger i deres virksomhed er kendetegnet ved brandslukning svarer 61 pct., at det er de i høj grad eller i nogen grad.

Chefrådgiver hos CfL Belinda Lange understreger, at undersøgelsens resultater ikke kan tages om udtryk for, hvordan der arbejdes i samtlige danske virksomheder, men det er en indikator, der gerne skal få advarselslamperne til at blinke i virksomhederne.

»Den øverste ledelse bruger ikke nok kræfter på at udvikle forretningen og se fremad. Billedligt talt kommer virksomhederne til at køre alt for meget med det korte lys på, og det giver en stor risiko for, at de mister omsætning og går glip af vækst. Virksomhederne får ikke i tide set på, hvilke nye markeder de skal ind på, og hvad der skal til for at sikre nye kunder,« siger Belinda Lange, som påpeger, at den lidt for hastige beslutningsproces gælder for både de mellemstore og helt store selskaber.

Vigtige beslutninger sker i lukkede rum

I undersøgelsen kan man ligeledes se, at større effektivisering og procesoptimering er to af de vigtigste strategiske udfordringer for virksomhederne i løbet af de næste tre år. Sidste år var det mere vækst og efterspørgsel, som virksomhederne først og fremmest fokuserede på.

Belinda Lange fremhæver, at det kan være udtryk for, at der kommer til at gå lang tid, inden et eventuelt opsving giver sig udslag i flere arbejdspladser.

Både organisationen Lederne og professor i ledelse på Aalborg Universitet Anders Drejer mener, at der stadig er meget kriseledelse i de danske virksomheder. Det bliver understreget i undersøgelsen fra CfL.

Lederne har 106.000 medlemmer og rigtig mange af dem er forskellige chefer lidt under direktørniveu. For dem kan det ofte være et problem, at den øverste ledelse i specielt krisesituationer træffer beslutningerne i lukkede rum, og at det aldrig bliver kommunikeret ud, hvorfor man har taget en given beslutning, og hvilke fravalg, direktørerne har gjort.

Derved kommer beslutningerne til at virke som brandslukning for cheferne lidt længere nede i virksomheden, og det er bestemt ikke optimalt, da det er dem, der skal føre beslutningerne ud i livet.

»En beslutning præget af brandslukning kan være i orden, hvis den har til hensigt at sikre virksomhedens overlevelse, men hvis det på lidt længere sigt går tabt hen ad vejen, er det ikke længere hensigtsmæssigt. På den lange bane er det udtryk for, at topledelsen ikke selv tror på virksomhedens strategi, hvis den hele tiden tager beslutninger som ren brandslukning,« siger rådgivningschef Niels Henriksen fra Lederne.

Spild af ressourcer

Professor Anders Drejer har skrevet en lang række bøger om ledelse og har blandt andet beskæftiget sig med, hvilke kompetencer der skal være tilstede i en virksomheds ledelse, for at den kan lægge en succesfuld strategi.

Han understreger, at når virksomhederne bliver presset til at tage alt for mange beslutninger, der nærmest sker for at lukke nogle huller, skyldes det, at ledelsen ikke har været gode nok til at lave de forudgående analyser eller at den er kommet ud i nogle situationer, som den ikke har været i stand til at forudse. Begge dele har ofte været tilfældet i finanskrisen.

»Dybest set er der tale om ressourcespild. I stedet for at forebygge bruger virksomhederne tid på at reparere. Alle analyser peger på, at det tager en time at forebygge og ti timer at reparere,« siger Anders Drejer.

»For alle parter er det ubehageligt, når alt for mange beslutninger bliver taget som brandslukning. Det gælder både for ledelsen og medarbejderne. Alle vil gerne være en del af en succes og ikke en fiasko. Det går ud over virksomhedens produktivitet, når beslutningerne bliver taget på den måde,« siger Anders Drejer, der understreger, at han møder rigtig mange dygtige direktører og ledere i danske virksomheder, som meget ofte giver udtryk for frustration over, at de ikke har tid nok til at lave den nødvendige forretningsudvikling og strategi.