Borgmestre slås om nyt hovedkvarter til Arriva

Læs mere
Fold sammen
Kampen om hvem der skal være vært for et nyt hovedkvarter med 275 medarbejdere for det britiske jernbaneselskab Arriva er

i fuld gang.


De midtjyske borgmestre står nærmest på nakken af hinanden for at komme til at lægge arealer

til domicilet for Arriva, der har vundet driften af en række togruter i en stor del af Vest-, Midt- og Østjylland.


-

Vi vil lægge et hovedkvarter i det område, vi skal betjene, og vi har allerede fået breve fra alle borgmestrene

i området, siger Arrivas administrerende direktør i Danmark, Johnny Hansen.


Hvis Arriva vælger at klare alle

opgaver selv, får selskabet brug for 275 medarbejdere; men ifølge Johnny Hansen har man endnu ikke besluttet, hvor meget

man eventuelt vil outsource, og denne beslutning vil blive afgørende for det præcise antal medarbejdere.









Overvejer

formen

I går kunne vi her i ErhvervsBladet fortælle, at DSBs (nu afgåede, red.) administrerende direktør,

Henrik Hassenkam, lagde op til, at Arriva kunne leje sig ind på de faciliteter, som DSB får til overs i forbindelse med, at

selskabet har tabt kampen om de jyske ruter. Og Hassenkam fastslog, at der ikke vil blive tale om at tage overpris for faciliteterne,

men at de skal lejes ud til markedspris.


Johnny Hansen går ud fra, at tilsagnet fra DSB står ved magt, også

selvom Hassenkam er bakket ud af sit job; men det er ikke sikkert, han vil gøre brug af det.


- Det kommer ikke på

tale at leje værkstederne i Fredericia. De ligger for langt væk. Muligheden for at leje værkstederne i Struer indgik

allerede i udbudsmaterialet. Jeg er sikker på, at vi kommer til at samarbejde med DSB om alt det, der nu skal fungere og hænge

sammen mellem os, men vi har slet ikke taget stilling til, hvordan vi vil klare vedligeholdelsen af vort materiel. Måske vil

vi gøre det selv, måske skal en ny togleverandør gøre det, eller måske lejer vi os ind i eksisterende

faciliteter. Vi ved det ikke endnu, siger Johnny Hansen.


Arriva overtager ruterne 1. januar 2003. I det efterfølgende

år vil man køre med de MR-tog, som allerede nu betjener ruterne; men derefter sker der så store ændringer,

at det kan blive spørgsmålet, om de eksisterende DSB-faciliteter og -medarbejdere overhovedet magter vedligeholdeses-opgaven.


-

Vi vil sende helt nye tog i udbud, og vi vil kræve, at leverandørerne kan leve op til den såkaldte Euro 3-tog-standard.

Den betyder blandt andet, at der skal udvikles helt nye, topmoderne og meget miljøvenlige motorer. Så der er mange faktorer

at tage hensyn til, før vi beslutter, hvordan vort materiel skal vedligeholdes og passes, fastslår Johnny Hansen.