Borgerlig skepsis over for større magt til konkurrencevagthund: »Det er jeg ikke totalt begejstret for«

Både de Konservative og Dansk Folkeparti udtrykker en stor portion skepsis over for de nye magtbeføjelser, som konkurrencemyndighederne bliver udstyret med i nyt lovudkast. Enhedslisten mener til gengæld, at det er en "tiltrængt" opstramning af konkurrenceloven.

»Jeg synes, at regeringen på flere områder er i gang med at stramme nogle skruer de forkerte steder – vi skal simpelthen være sikre på, at det er formålstjenligt,« siger Mona Juul, erhvervsordfører for de Konservative. Fold sammen
Læs mere
Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix

Konkurrencemyndighederne får med nyt lovudkast hidtil usete beføjelser. Der er eksempelvis lagt op til, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen uanmeldt kan troppe op hjemme hos en direktør eller kan føre sager mod virksomheder ved domstolene.

Fra borgerlig side er der dog skepsis over for de nye magtbeføjelser, der er lagt op til. En af skeptikerne er Mona Juul, erhvervsordfører for de Konservative.

»Det er jeg ikke totalt begejstret for. Det er rimeligt omfattende redskaber, man giver konkurrencemyndighederne. Jeg tror, at der er tale om overimplementering, og vi skal selvfølgelig have undersøgt til fulde, om dette er tilfældet,« siger Mona Juul.

Mona Juul (K), erhvervsordfører

»Der er også noget retssikkerhedsmæssigt i det her, og erhvervslivet har også ret til ordentlig sikkerhed.«


Den konservative ordfører mener, at det lyder »voldsomt«, at man eksempelvis som virksomhed af konkurrencemyndighederne kan blive tvunget til at sælge en aktiepost, og at det ikke har opsættende virkning at klage.

»Jeg synes, at regeringen på flere områder er i gang med at stramme nogle skruer de forkerte steder – vi skal simpelthen være sikre på, at det er formålstjenligt. Der er også noget retssikkerhedsmæssigt i det, og erhvervslivet har ret til ordentlig sikkerhed,« siger Mona Juul.

Udkastet til en ny og skrappere konkurrencelov tager afsæt i et EU-direktiv, der skal styrke konkurrencemyndighedernes muligheder for at håndhæve konkurrencereglerne.

»Vidtgående«

Erhvervsordfører for Dansk Folkeparti Hans Kristian Skibby er heller ikke begejstret ved udsigten til, at konkurrencevagthunden nu får skarpere tænder. Han kalder det »vidtgående«, hvis konkurrencemyndigheder med en dommerkendelse kan få adgang til private hjem, sådan som lovudkastet lægger op til.

»Jeg er umiddelbart skeptisk. Jeg synes, at man generelt skal have stor respekt for, at man ikke bare kan sende myndigheder ind i private husstande. Jeg vil have undersøgt, hvilke bevæggrunde ministeren har for at motivere så vidtgående et forslag som dette. Vi støtter jo ikke EU-direktiver, medmindre vi vurderer, at de er til gavn for danske interesser,« siger Hans Kristian Skibby.

I Enhedslisten tager erhvervsordfører Victoria Velasquez positivt imod udsigten til en stramning af konkurrenceloven.

»Jeg mener i den grad, at det er tiltrængt, at myndighederne får større beføjelser til at kontrollere konkurrencen i den private sektor, så vi kan gribe behørigt ind, når virksomheder udnytter deres markedsposition og overtræder konkurrencereglerne. Vi har haft alt mange huller i den erhvervsrettede kontrol, og de traditionelle tilsynsmyndigheder lider af underbemanding, fordi der er mange sager. Jeg synes, det er passende, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen nu får muligheden for at starte og følge en konkurrencesag til dørs,« skriver Victoria Velasquez i en sms til Berlingske.

Ifølge høringssvarene fra ti erhvervsorganisationer, herunder Dansk Industri (DI) og Danske Advokater, er der med lovudkastet ikke alene tale om en overimplementering af EU-direktivet i dansk lov. Lovudkastet er også problematisk for virksomhedernes retssikkerhed, lyder det.

Underdirektør i DI Kim Haggren sagde mandag til Berlingske, at det er »et meget betænkeligt lovudkast på det retssikkerhedsmæssige område«.

»Det kan gå galt«

Også den uafhængige juridiske tænketank Justitia er betænkelig ved virksomhedernes retssikkerhed, når konkurrencemyndighederne nu får langt større beføjelser.

»Der kommer til at ligge en meget stor magt hos konkurrencemyndighederne, og det er derfor, at man i direktivet lægger megen vægt på, at de skal være helt uafhængige. Men lovudkastet håndterer det i virkeligheden ikke. Og den måde, konkurrencemyndighederne er opbygget på i Danmark, indeholder en latent risiko for, at det kan gå galt,« sagde Henrik Rothe, projektleder i Justitia, mandag til Berlingske.

Erhvervsordfører i Enhedslisten, Victoria Velasquez, er - med visse forbehold - parat til at se nærmere på mulige forringelser af retssikkerheden og erklærer sig åben for at se nærmere på spørgsmålet om myndighedernes uafhængighed.

»Jeg er lutter øre, hvis ændringerne i loven forringer retssikkerheden for virksomheder, så det skal vi helt sikkert have set nærmere på. Personligt er jeg dog ikke ophidset af, at myndighederne får muligheden for at foretage kontrolundersøgelser. Det kan være nødvendigt. Og generelt synes jeg, at vi skal være forsigtige med at sætte lighedstegn mellem retssikkerhed for individer og retssikkerhed for virksomhedsinstitutioner,« skriver Velasquez i en sms til Berlingske og tilføjer.

»Så vidt jeg kan forstå, er der en teoretisk risiko for, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ikke er tilstrækkeligt uafhængig af Erhvervsministeriet, selvom lovforslaget præciserer den uafhængighed, myndighederne har i dag. Det skal vi helt sikkert også se nærmere på, så jeg læser høringssvarene med interesse og åbenhed.«

Til kritikken fra blandt andet erhvervsorganisationer og Justitia svarede erhvervsminister Simon Kollerup (S) mandag i en e-mail til Berlingske blandt andet følgende:

»Selv om vi står over for at skulle implementere et nyt direktiv fra EU, skal vi selvfølgelig værne om retssikkerheden og konkurrencemyndighedens uafhængighed. Lige nu er vi ved at læse høringssvarene igennem, og så vil jeg selvfølgelig kigge nærmere på det, hvis der skulle være nogen udfordringer.«

Opdateret kl. 10.30 med citater fra Enhedslistens erhvervsordfører Victoria Velasquez.