Boom i dansk eksport til Kina og Polen

Polen og Kina ændrer Danmarks økonomiske geografi og udfordrer gamle etablerede eksportmarkeder.

Foto: Nils Meilvang
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En opgørelse foretaget af Handelsbanken og dagbladet Børsen viser, at Polen og Kina nu for alvor banker på blandt Danmarks 10 største eksportmarkeder og dermed presser gamle etablerede markeder som Japan, Finland og Spanien.

Siden 2004, hvor Polen blev medlem af EU, er Danmarks vareeksport til landet steget med 79 pct. Salget til Kina er i denne periode vokset med 105 pct., mens den samlede danske eksport kun er vokset med 15 pct.



Tilsammen eksporterer Danmark for knap 12 mia. kr. til de nye vækstmarkeder, skriver Børsen.

Økonomerne spår, at udsigten til fortsat høj vækst i Polen og Kina samt en stærk tro på en styrkelse af zlotyen og renminbien vil gøre de to markeder endnu vigtigere for danske virksomheder og dansk økonomi i de kommende år.

»Eksporten til Polen og Kina vokser kraftigt, og den tendens vil fortsætte,« siger professor Philipp J. H. Schröder, professor i økonomi ved Handelshøjskolen Århus Universitet, til Børsen.

Han siger samtidig, at det bliver meget spændende at følge, i hvor høj det bliver outsourcing og dermed handel mellem virksomheder, der skal trække den danske eksportvækst.



Handelshøjskolen i Århus og Dansk Eksportforening vil på en stor konference med titlen »Made in DK Anno 2050« senere på efteråret sætte fokus på langsigtede tendenser i dansk eksport, herunder udpege fremtidens vækstmarkeder.

Dagbladet Børsen og Handelsbankens nye opgørelse bygger på Danmarks samlede vareeksport renset for eksporten af energi. Medregnes energi, er både Polen og Kina større eksportmarkeder end Japan, men et mulehår efter Finland og Spanien.