Blå finanslov presser OK-forhandlinger

I regeringens finanslovsaftale med Venstre og de Konservative forsvandt krav om at indføre kædeansvar ved lov. Derfor vil fagbevægelsens bagland nu presse på for at få kædeansvar med i de private overenskomstforhandlinger, der begynder om få uger.

Foto: Nils Meilvang. -Arkiv- SE RITZAU Corydon er åben over for mere bonusløn i det offentlige BV.: Finansminister Bjarne Corydon præsenterer tirsdag den 27. august 2013 regeringens forslag til ny finanslov 2014 (Foto: Nils Meilvang/Scanpix 2013)
Læs mere
Fold sammen

Når regeringen ikke vil sikre kædeansvar ved lov, så må arbejdsgiverne betale prisen ved forårets overenskomstforhandlinger.

Sådan lyder det nu fra fagbevægelsens bagland, der er i fuld gang med at varme op til vinterens overenskomstforhandlinger på det private arbejdsmarked.

»Jeg mener, at kædeansvar skal stå øverst på listen over vores krav, når det ikke lykkedes at få så stærk en indsats mod social dumping, vi havde håbet,« siger formand for Stilladsarbejdernes Landsklub i København, John Ekebjærg-Jakobsen.

Han vil ikke afvise, at hans medlemmer vil stemme nej, hvis ikke det lykkes at få indført kædeansvaret. Flere 3F-afdelinger anbefalede da også at stemme nej til overenskomsten ved sidste forhandling i 2012, hvor netop spørgsmålet om social dumping var ved at føre til et egentligt sammenbrud mellem arbejdsgiverne i Dansk Byggeri og lønmodtagerne i 3F.

»Når vi kan se, at det offentlige kan bruge kædeansvar i deres kontrakter – og at mange små virksomheder faktisk er glade for det – så bliver det svært for arbejdsgiverne at modargumentere,« siger han og understreger, at han ikke har noget imod europæere, der kommer hertil som følge af EUs regler om det indre marked for tjenesteydelser.

Økonomisk ansvar

Også formanden for Byggefagenes Samvirke, en sammenslutning af medlemmmer fra blandt andet 3F og Elforbundet, kræver kædeansvar i overenskomsterne.

»Nu står vi i fagbevægelsen tilbage med en udfordring, nemlig at få gjort spørgsmålet om indførelse af kædeansvar i overenskomstforhandlingerne til det centrale krav i forårets dyst med arbejdsgiverne om løn- og arbejdsvilkår de næste par år,« udtaler formand Per Olsen i en meddelelse på foreningens hjemmeside. Kravet om kædeansvar vil i praksis betyde, at fagforeningerne kan holde hovedentreprenøren på en byggeplads økonomisk ansvarlig for, at samtlige af hans underleverandører er overenskomstdækkede. I dag indeholder overenskomsten en mere blød henstilling om kun at bruge overenskomstdækkede underleverandører, men det gælder kun i første led i kæden.

»Men vi ved, at mange små byggevirksomheder faktisk synes, det er en god idé, for de bryder sig ikke om unfair konkurrence udefra. Så selv om Dansk Byggeri vil sige, at det er ulovligt og bureaukratisk, må vi bare pege på kommunerne, som bruger det i deres kontrakter,« siger John Ekebjærg-Jakobsen.

Dansk Byggeri afviser kædeansvar

Arbejdsgiverne kan dog ikke genkende det billede. Dansk Byggeri afviser klart, at kædeansvar kan komme på tale.

De mener blandt andet, at det vil fordyre projekterne og tvinge de store virksomheder til at kræve bankgarantier af deres underleverandører for selv at kunne betale regningen, hvis ikke underleverandørerne har styr på deres ansatte.

»Vi har endnu ikke mødt et medlem, som synes, det er en god idé, når vi forklarer dem, hvad det kommer til at betyde for branchen. Nu ved vi ikke endnu, hvilke krav 3F vil stille, men vi kan sige klart, at der er intet nyt under solen, hvad angår vores holdning til kædeansvar,« siger direktør i Dansk Byggeri Peter Stenholm, der også skal lede forhandlingerne.

Dansk Byggeri har også argumenteret med, at parterne allerede har et fagligt system i form af de såkaldte 48-timers møder, hvor fagforeningerne hurtigt kan kræve et møde med en virksomhed, hvis de mener, at den bryder overenskomsten.

Dansk Arbejdsgiverforening mener i øvrigt, at arbejdsklausuler – og et deraf følgende kædeansvar – i kommunernes kontrakter både er i strid med EU-reglerne og samtidig vil gøre de offentlige byggerier endnu dyrere end i dag.