Bilsalget snyder statskassen

Danskerne køber flere biler, men statens indtægter falder, fordi bilerne er meget mindre og mere økonomiske end før.

Når danskerne køber små biler, som her VWs model Up!, kan de ofte slippe for den høje afgift. De små biler kører typisk også længere på literen, sådan at statens indtægter fra afgifter på brændstof også går ned. Foto: Niels Ahlmann Olesen
Læs mere
Fold sammen

Danskerne har de senere år købt historisk mange nye personbiler. Det, skulle man umiddelbart tro, var en ren guldgrube for staten, der så kan se frem til flere indtægter fra registreringsafgifter, moms, afgifter på forsikringer, benzinafgifter, grønne ejerafgifter og mange andre af de skatter og afgifter, der rammer bilejerne.

Men sådan er det slet ikke. For selv om salget af nye personbiler til private var oppe på 68.000 i årets første syv måneder, efter det var nede på 57.007 i samme periode året før, og yderligere nede på 52.000 i de første syv måneder af 2011, så er statens indtægter fra bilafgifter uændrede og endda faldet, hvis det ses i forhold til niveauet i 2007.

Økonom Las Olsen fra Danske Bank siger, at registreringsafgiften sidste år »kun« indbragte 13 mia. kr., mod 24,3 mia. i 2007. Der er altså tale om et fald på 46,3 procent. Men i samme periode er antallet af solgte personbiler steget fra 100.800 i 2007 til 101.500 i 2012.

»En del af forklaringen på det store fald i statens indtægter fra registreringsafgiften er, at erhvervslivet har købt færre varebiler og andre køretøjer. Men det spiller uden tvivl også en stor rolle, at danskerne køber langt flere mindre biler end før. Registreringsafgiften er således lavere i procent af prisen for de små og energieffektive biler, som forbrugerne især køber nu,« siger Las Olsen.

For personbiler skal der betales 105 procent i registreringsafgift af værdien op til 79.000 kr. og 180 procent af resten. Så når danskerne køber små biler, kan de ofte slippe helt for den høje afgift på 180 procent. De små biler kører typisk også længere på literen, sådan at statens indtægter fra afgifter på brændstof også går ned.

Den samlede bestand af biler til personkørsel er steget støt de senere år og er nu oppe på tæt ved 2,2 millioner, efter den var nede på 2,1 millioner i 2011, 1,9 millioner i 2011 og tæt ved 1,5 millioner i midten af 1990erne.