Bilportal sætter fuld fart mod Italien

Det danskejede online-auktionsfirma Autorola står på spring til at gå ind på en række nye markeder og satser samtidig på massiv vækst i bl.a. Italien.

I Autorola, der i Danmark er kendt under brandet Autocom, kan man tydeligt mærke, at optimismen er på vej tilbage blandt bilforhandlere over meget af verden. Fold sammen
Læs mere
Foto: Lars Rasborg

Der er fuld fart på salget af brugte biler på auktion over nettet, og medvinden fra markedet skal udnyttes til at træde speederen lidt mere i bund. Sådan lyder meldingen fra den danskejede online-auktionsvirksomhed Autorola, der nu er klar med en offensiv vækststrategi på flere vigtige markeder og samtidig er på vej ind på flere nye markeder.

I Autorola, der i Danmark er kendt under brandet Autocom, kan man tydeligt mærke, at optimismen er på vej tilbage blandt bilforhandlere over meget af verden. Virksomheden forbereder nu et indtog i Kina, Indien og Rusland, og samtidig skruer man op for satsningen i bl.a. Italien, der er udset som en af virksomhedens vækstdynamoer de kommende år.


Direktør i Autorolas italienske og tyske datterselskab, Thomas Andresen, der også er medlem af bestyrelsen i Autorola Holding, kan tydeligt mærke, at tilliden til Italien og landets bilindustri er markant forbedret blandt bilforhandlere over hele Europa.

»Langt flere tyske forhandlere tør nu byde mere på brugte italienske biler på auktioner på nettet. Italien er et rigtig godt eksempel på et marked, som vi vil satse meget hårdt på. Ud over selve handelsplatformen kommer udvikling og salg af IT-systemer til bilforhandler og finansieringsselskaber til at drive væksten,« siger Thomas Andresen.

Autorolas hovedforretning er en online-platform, som bilforhandlere over hele verden bruger til at købe og sælge brugte biler via auktioner. De største kunder er finansierings- og leasingselskaber og bilfabrikker, og koncernen har 17 udenlandske datterselskaber.

Målet er fordobling af omsætning

Det næste skridt i vækststrategien er udvikling af IT-systemer, der giver kunderne et dagligt overblik over bilparken og de interne processer i forbindelse med et salg af bilerne.

I Italien har Autorola netop leveret et internt IT-styringssystem til storbanken Unicredit Banca. Samtidig forhandler selskabet nu om lignende systemer med andre banker, forsikrings- og leasingselskaber.

»I Italien har vi en af de mest aggressive vækststrategier de kommende år. Men vi satser på massiv vækst på mange markeder de kommende år. Vi har ligesom de fleste andre mærket afmatningen fra finanskrisen de seneste år, men nu ser vi et stort vækstpotentiale,« siger Thomas Andresen.

Autorola-koncernen havde sidste år en omsætning på ca. 250 mio. kr., og målet er mere end en fordobling af omsætningen på få år via en offensiv i både Europa, Asien og USA.