Bilafgifternes historie – Stauning gav startskuddet

Afgifterne på biler er netop blevet lempet, og det har givet travlhed hos forhandlerne. Men hvem fik ideen til afgifterne, og hvordan har de udviklet sig gennem tiden.

Der har været fuld fart på nedsættelse af bilafgifterne. Foto: VW Fold sammen
Læs mere

Af gifter på danske biler daterer sig helt tilbage til 1924.

Med Thorvald Stauning som socialdemokratisk statsminister begyndte snakken om, at biler og andre luksusvarer var en alt for stor belastning for den danske handels- og betalingsbalance.

Det resulterede året efter i en afgift på biler på 15 pct. af de første 2.000 kr. stigende til 40 pct. af værdien over 3.650 kr. – en forløber for den model for registreringsafgift, som kendes i dag.

I 1930 blev der også indført en afgift på benzin. Den skulle officielt betale for Lillebælts- og Storstrømsbroen, men fortsatte, efter at broerne var bygget.

Under Anden Verdenskrig stod langt de fleste private biler stille, og i 1946 blev blikket igen rettet mod bilerne. Registreringsafgiften blev sat op, og der blev etableret en særlig vejfond til at udbygge veje og broer.

I 1957 med bedre økonomi ophævede man den såkaldte dollarpræmie fra efterkrigsårene, der havde virket som en særafgift. I stedet blev registreringsafgiften hævet svarende til 70 pct. i afgifter af bilens første 2.000 kr. stigende til 130 pct. af værdien over 15.000 kr.

Et særligt system med gule plader, der kunne slippe med en lavere afgift, blev åbnet for virksomheder, og der dukkede en mellemting mellem personbiler og varebiler op – varebiler på halv afgift og såkaldte »papegøjeplader«.

Gennem 1960ere steg bilskatterne, og moms på ti pct. erstattede »oms’en«. Den steg i 1968 til 12,5 pct.

Under de to oliekriser i 1970erne blev prisen på benzin mangedoblet, og i 1977 blev registrerings­afgiften på 105 og 180 pct. indført og fastholdt frem til 2015, hvor­efter tre ændringer sænkede den højeste sats, løftede skalaknækket og senest ændrede kriterierne, så sikkerhed og brændstofforbrug spiller ind.