BHJ koncentrerer kræfterne

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den danske kød-koncern BHJ i Sønderjydske Gråsten der i denne uge er regnskabsaktuel med en halvårsmeddelelse

har med en jysk underdrivelse ikke været noget guldrandet papir for danske investorer siden selskabet under lidt virak blev

introduceret på Københavns Fondsbørs i juni 1998.


Selskabet blev lanceret på Fondsbørsen til

kurs 170, men blev et af de få eksempler på, at en aktie styrtdykkede umiddelbart efter introduktionen - få dage

efter røg aktien nemlig ned med 25-30 kurspoints og endte i en kurs omkring 100, for derefter at lave en U-vending og endte

i en kurs omkring 127 efter et par måneder.


Denne kurs har dog lige siden været top-kursen på aktien - for

siden har den sivet og lå for få måneder tilbage omkring kurs 90, indtil selskabet i februar oplyste om frasalget

af sin maskinvirksomhed Wolfking til hollandske Convenience


Foods Systems. Salgsprisen blev aftalt til 300 mio. kr. med det

resultat, at selskabet for indeværende regnskabsår kan indkassere en ekstraordinær indtægt på 115 mio.

kr. der vil resultere i et nettoresultat på omkring 130 mio. kr. mod et nettoresultat på 29 mio. kr. året før.

NedjusteringSalget

af Wolfking kommer aktionærerne direkte til gode, idet selskabet foretager et tilbagekøb af aktier for 175 mio.kr. -

til kurs 130, dog kun for en del af aktionærernes aktiebeholdning. Der er således ikke nødvendigvis en spekulativ

mulighed i at opkøbe aktien til den nuværende kurs 115.


Tilbagekøbet kan ifølge administrerende direktør

Vilhelm Hald-Christensen opfattes som en slags ekstra udbytte til fordel for aktionærerne. Til gengæld nedjusteres indtjeningsforventningerne

fordi Wolfking ryger ud af regnskabet - sidste år bidrog selskabet med en før-skat indtjening på omkring 30 mio.

kr. Desuden bidrager BSE og mund-og klovesyge også negativt til nedjusteringen, der blev offentliggjort sammen med meddelelelsen

om salget af Wolfking.


Oprindeligt havde selskabet for 2001 forventet en før-skat indtjening på 65 mio. kr., men

forventer nu, at denne indtjening mere end halveres til 20-25 mio. kr. Det vil i forhold til de sidste fem regnskabsår være

det laveste resultat siden 97/ 98, hvor Ruslands-krisen hærgede.

Skævt ind på markedetSelskabet kom lidt skævt

ind på investormarkedet fra start af, for kun to måneder efter introduktionen i juni måned 1998 måtte selskabet

ud og nedjustere forventningerne til indtjeningen grundet den økonomiske krise i Rusland og recessionen i Asien.


Selskabet

måtte således direkte hensætte over 40 mio. kr. til tab på det russiske marked - regnskabsåret 97/98

endte i et nul-resultat. Den værst tænkelig start på en børs-karriere.


Men lige siden har det været

svært for selskabet at rejse sig op igen efter at have været groggy på børs-gulvet.


Med til historien

hører også, at det var Danske Bank, der førte selskabet på børsen - banken blev kraftigt kritiseret

for at have overvurderet hvilken kurs selskabet kunne introduceres til, siden anbefalede banken salg af aktien og Danske Securities

dækker nu ikke selskabet.

KoncentrationVed børsintroduktionen var BHJ nærmest et mindre konglomerat med tre aktiviteter.

Dels forædling af distribution af animalske produkter og produktion af såkaldt funktionelle proteiner til den kødarbejdende industri

gennem selskabet Danexport A/S. Dels produktion af maskiner og tekniske anlæg til den kødforarbejdende industri gennem

selskabet Wolfking A/S og endelig aktiviteter inden for spedition, logistik og transport gennem selskabet Spetra.


Siden har selskabet

foretaget en koncentration med satsning på kerneområdet som er og bliver Danexport - næste regnskabsår er BJH-koncernen

således udelukkende koncentreret om aktiviteter i Danexport A/S.


Tillige er der arbejdet en del for at strømline

Danexport A/S gennem en restrukturering, så resultatansvaret er blevet mere tydeligt. Aktiviteterne er placeret i tre divisioner

- Protein Foods Division, Special Products Division samt Food Divisio,n som er den største aktivitet med en omsætning

på godt 1,1 mia. kr. i sidste regnskabsår.


- Vor forretning i Special Products Division er baseret på at modtage bi-produkter

fra kødindustrien og så forædle disse til anvendelse andre steder som f.eks. pet-food industrien. Her er strategien

at udvikle nye anvendelsesområder, siger administrerende direktør Vilhelm Hald-Christensen.


Med andre ord - så

aftager BHJ det man ellers vil kalde affaldsprodukter fra slagterierne og omdanner det til spiselige produkter - først og fremmest

for kæledyr.


Indtjeningen er dog særdeles beskeden inden for dette område. Med en omsætning på

724 mio. kr. for 99/00 inden for dette felt og et før-skat resultat på blot 7,6 mio. kr. er overskudsgraden kun omkring

én procent - og for de sidste tre år er den samlede før-skat indtjening et minus på 8 mio. kr.

Øst-ambitionerInden

for pet-food opfatter BHJ sig som global leverandør og står overfor at styrke sine aktiviteter i Østeuropa - det

gælder i særdeleshed også aktiviteterne inden for distribution af ferske og frosne kødprodukter, hvor selskabet

ønsker at ekspandere geografisk i Østeuropa - men også i breden, hvad angår markedssegmenterne.


- Inden

for Food Division har vi hidtil solgt kød til industrien, men vil nu brede os mere ud til f.eks. til restaurationer - og hertil

vil vi fremover investere mere i distribution, siger Vilhelm Hald-Christensen.


Heller ikke dette forretningsområde er særlig

profitabelt. Med en omsætning på 1,1 mia. kr. sidste år blev resultatet et minus på to mio. kr. mod et overskud

på 10 mio. kr. året før. Gennem de sidste tre år har før-skat indtjeningen netto været et minus

på 27 mio. kr.


Den eneste profitable aktivitet er produktionen af animalske protein-ingredienser - med en omsætning

på 187 mio. kr. sidste regnskabsår gav divisionen en før-skat indtjening på 15,8 mio. kr. Gennem de sidste tre

år har den samlede før-skat indtjening været på nær 50 mio. kr.


BHJ-Gruppen rutter ikke med oplysninger

om fremtidsudsigterne. Fremfor at bruge den nye strategiplan Vision 2000 offensivt i sin kommunikation over for investorerne er de

overordnede målsætninger og strategier samlet i papirer, udelukkende til internt brug.


Selskabet har heller ingen

finansielle vækstmål - hverken for vækst i omsætningen eller mål for indtjeningsgrad. Eneste mål

er at udbyttebetalingen skal være 30 procent af det årlige resultat efter skat. Det gav sidste år 2,50 kr. pr. 20

kr''s aktie.


Da forventningen til indeværende år er et nettoresultat på 130 mio. kr. kunne det umiddelbart være

en god fidus at købe BHJ-aktien i en lav kurs og afvente et udbytte, der ville svare til over 10 kr. pr. aktie.


Ifølge

Vilhelm Hald-Christensen skal investorer dog ikke sætte næsen op til denne ekstra udbyttegevinst ovenpå tilbuddet

om tilbagekøb af aktier til overkurs.


Udbyttebetalingen vil ifølge Vilhelm Hald-Christensen komme til at foregå på

basis af den ordinære indtjening -altså noget der ligner en halvering af udbyttet pr. aktie i forhold til sidste år.