Better Place dropper global satsning

Bilister, der køber en elbil hos Better Place, må sætte drømmen om at køre på grøn bilferie på standby. Pludseligt direktørskifte medfører stop for Better Places globale ekspansion.

I Danmark er den mest højtprofilerede elbil Renault Fluence Z. E., der sælges af Better Place. Fold sammen
Læs mere
Foto: Scanpix

Fire måneder holdt Better Places nye globale direktør, før stikket blev trukket. Et opgør mellem direktøren og bestyrelsen om ekspansionsstrategien for elbilselskabet betyder, at den australske direktør Evan Thornley forlader selskabet.

Med den australske direktørs exit følger et farvel til Better Places meget offensive strategi om at ekspandere på en lang række europæiske og asiatiske markeder inden for de kommende år.Blandt andet har Better Place satset hårdt på at ekspandere kraftigt i Australien, lige som man har forberedt sig på at indtage det kinesiske marked.Også i Holland og på Hawaii har Better Place haft store planer, men fremover vil selskabet fokusere langt smallere.»Den globale strategi for Better Place i den kommende periode er at lægge stærkere fokus på Danmark og Israel de to markeder vi er på plads i med nationale netværk, der allerede er i drift og har glade kunder. I samme periode skrues ned for nogle af de globale aktiviteter,« lyder det fra Mikkel Linnet, pressechef i Better Place Danmark.

Krise i Israel

At køre på bilferie i Europa i en elbil med udskifteligt batteri må altså forblive en drøm på ubestemt tid for de få private danske kunder, der indtil videre har købt en elbil.

Evan Thornley overtog rattet i Better Place i oktober 2012, efter at selskabets oprindelige stifter og direktør, Shai Agassi, overraskende valgte at forlade selskabet. Agassi forlod tilsyneladende selskabet, fordi bestyrelsen mente, at det gik for langsomt med salget.At Evan Thornley nu forlader selskabet sker dog tilsyneladende af den modsatte årsag nemlig at bestyrelsen har ment, at den australske direktør ville ekspandere for hurtigt på de globale markeder.»Evan Thornley ønskede en anden retning end bestyrelsen, og derfor valgte han og vores globale bestyrelse at skilles,« forklarer Mikkel Linnet fra Better Place.I Israel er der omkring 600 Better Place -elbiler på vejene, mens der i Danmark er solgt under 300 eksemplarer indtil videre.Konglomeratet Israel Corp, der ejer 30 procent af Better Place, skrev i en rapport fra november, at elbilselskabet havde et forventet underskud på 561,5 mio. dollar, svarende til over tre milliarder kroner, og ventede, at tabet ville vokse.Thornleys første opgave lød da også på at rette op på de økonomiske udfordringer for Better Places israelske division, der lider stærkt under manglende salg.Ifølge den israelske avis »The Jerusalem Post« er en genopretning af Better Place Israel et krav for at sikre yderligere finansiering til selskabet. Avisen skriver, at Thornley præsenterede sin plan for bestyrelsen i december sidste år.En plan, der involverede omfattende omkostningsreduktioner og fyringer i Israel, satsning på andre lande og en markant sænkning af Better Places priser over for leasing-selskaber.Planen var dog ifølge Jerusalem Post ikke specifik nok for bestyrelsen, der altså nu har valgt at skille sig af med Thornley.

Sløvt dansk salg

Hos Better Place Danmark understreger man dog, at intet er ændret som følge af Evan Thornleys afgang.

»Vi fortsætter arbejdet med at øge salget af medlemskaber og har et globalt moderselskab og investorer, som gentager deres fulde opbakning til os,« forklarer Mikkel Linnnet.Situationen er dog, som tidligere beskrevet i Berlingske Business, også dybt alvorlig for Better Place Danmark.Berlingske Business’ beregninger viser, at selskabet i 2012 kun nåede omkring 15 millioner kroner i omsætning, alt efter hvilken type abonnement kunderne har valgt. Samtidig blev udgifterne i 2012 næppe lavere end året før, hvor omkostningerne løb op i mere end 92 millioner kroner, og det samlede driftsunderskud endte på 97,2 millioner kroner.Da Better Place Danmark ved udgangen af 2011 kun havde 58 millioner kroner i likvider, har der været brug for frisk finansiering.Better Place fik da også et stort lån fra Den Europæiske Investeringsbank i august 2012, der sikrer 225 millioner kroner til Better Place Danmark.Dermed kan selskabet holde til et trecifret millionunderskud i 2012, men hvis der ikke kommer meget mere gang i elbilsalget i år, kan selskabet få brug for ny kapital sidst på året.