Bedre humør hos forbrugerne på Danmarks eksportmarkeder

Forbrugerne på Danmarks største eksportmarkeder er ved at blive mere optimistiske efter en lang periode med humøret i bund. Den spirende optimisme kan være et varsel om bedre tider næste år.

Foto: BRENDAN MCDERMID

Efter en længere periode i kulkælderen er en spirende optimisme ved at brede sig blandt forbrugerne på flere af Danmarks største eksportmarkeder. Ikke en optimisme som i de glade dage før finanskrisen, men alligevel en optimisme der står i kontrast til perioden omkring årsskiftet, hvor forbrugernes humør var banket helt i bund.

Alt i alt er forbrugertilliden på de store danske eksportmarkeder i Europa og USA nu steget konstant siden december sidste år. Det viser nye beregninger fra erhvervsorganisationen Dansk Industri (DI), som har vægtet forbrugertilliden i forskellige lande i forhold til, hvor meget landene fylder i den danske eksport af forbrugsvarer.

Resultat viser, at forbrugernes humør er det bedste i to et halvt år, og det kan få en direkte betydning for den danske eksport, der ellers er hårdt ramt af krisen i europæisk økonomi.

»Efterspørgslen i Europa har været svundet ind over en lang årrække. Men nu vil forbrugerne formentlig snart begynde at bruge lidt flere penge, og det vil styrke danske virksomheders eksportmuligheder. Derfor betyder det meget, hvordan de ser på fremtiden,« siger chefkonsulent i DI med ansvar for eksport og international økonomi, Allan Sørensen.

Han fastslår dog, at der langtfra er udsigt til noget, der ligner en forbrugsfest på de europæiske eksportmarkeder. Den samlede forbrugertillid ligger fortsat en smule lavere end gennemsnittet siden 2005, men hvis tendensen fortsætter blot et par måneder endnu, vil det ændre sig, fremhæver Allan Sørensen.

Det er både forbrugerne i USA og forbrugerne på de helt store nordeuropæiske eksportmarkeder, der så småt er begyndt at se mere lyst på fremtiden. Den amerikanske forbrugertillid steg i juni til det højeste niveau siden begyndelsen af 2008. I Europa er udviklingen fortsat mere afdæmpet, men vendingen i de tyske, svenske, finske og britiske forbrugeres humør er ikke til at tage fejl af.

Til gengæld betyder høj ledighed, negativ vækst og nedgang i indkomsterne, at de sydeuropæiske forbrugere fortsat ser meget pessimistisk på den nærmeste fremtid. Der er kun en marginal bedring at spore i sydeuropæernes syn på økonomien, og det faktiske forbrug falder stadig.

Afgørende for kampen mod krisen

Stigende forbrugertillid er et af de afgørende punkter i kampen mod krisen i Europa, da mange lande ligesom Danmark har været ramt af en tillidskrise blandt forbrugerne, der har holdt efterspørgslen nede.

I Danmark er forbruget eksempelvis fortsat i bund, selv om danskerne de seneste år både har fået skattelettelser og har fået udbetalt store beløb fra SP-opsparingen og efterlønsordningen. Det lave forbrug skyldes først og fremmest et pessimistisk syn på den nærmeste fremtid, og først når forbrugernes tillid til økonomien er tilbage, vil efterspørgslen stige, har det lydt igen og igen fra mange økonomer.

»Udviklingen i forbrugertilliden er et af de vigtigste økonomiske nøgletal overhovedet. Eksporten af danske forbrugsvarer er meget påvirket af stemningen på eksportmarkederne. Dette gælder særligt de varige forbrugsgoder, og mange har udskudt køb af nye køkkener, møbler og smykker,« siger Allan Sørensen.

Cheføkonom i Danmarks Eksportråd, Jacob Warburg, fremhæver, at forbrugertilliden typisk skal have holdt sig oppe i et godt stykke tid, før forbrugerne begynder at bruge flere penge. Det er med andre ord en indikator, hvor effekten ofte først viser sig senere, og der kan hermed være tegn på bedre tider sidst på året og næste år.

»Jeg tror, at vi skal hen imod slutningen af året, før den stigende forbrugertillid vil omsætte sig i stigende eksport til resten af Europa. Det bliver et hårdt år i år. Men det kan være et godt tegn for 2014. Vendingen kommer formentlig om seks-ni måneder, hvis vi ikke kommer ud for negative overraskelser,« siger Jacob Warburg.

Han kalder sammenvejningen af forbrugertilliden på eksportmarkederne for »et seriøst indspark i debatten om dansk eksport«.

USA er det store lyspunkt

»Det store lyspunkt i øjeblikket er, at det ser ud til, at USA er på vej mod et selvbærende opsving. På nærmarkederne har vi desuden længe set, at tysk økonomi har glæde af lav arbejdsløshed og fortsat pæn eksport ud af Europa,« siger Jacob Warburg.

De nye tal for forbrugertilliden er blot et af mange økonomiske nøgletal, der den seneste tid har givet anledning til stigende optimisme både herhjemme og i resten af Nordeuropa. Den danske industriproduktion er steget mærkbart gennem forårsmånederne, og erhvervstilliden stiger over det meste af Europa.

»Mange tegn peger i den rigtige retning. For euroområdet under ét har der været seks-syv kvartaler med faldende brutto-nationalprodukt. Men nøgletallene indikerer, at vi langt om længe får en periode med vækst i euroland, selv om det bliver en beskeden vækst,« siger økonom i Danske Bank, Jens Nærvig Pedersen.

Den vestlige verdens økonomiske samarbejdsorganisation, OECD, venter en gradvis bedring i de europæiske forbrugeres købelyst, men først i 2014 venter organisationen en egentlig fremgang i eurozonens samlede private efterspørgsel.