Apple vildleder iPhone-kunder

Selv om Apples iPhone er den mest populære mobiltelefon i Danmark, oplever mange danskere at blive taget ved næsen af den populære producent.For ifølge en undersøgelse, som Megafon har lavet for Politiken oplever hver 5. iPhone-ejer, at glasskærmen går i stykker. Og meldingen er, at til trods for at det koster op til 2.500 kr. at få nyt glas i mobilen hos en Appel-forhandler og alternativer kan findes til 400 kr., bør man vælge den dyre løsning. Ellers mister man garantien. Men det er ikke helt rigtigt.

- Det må de ikke; det er vildledende. Det er ikke i orden, at forhandlere bringer folk i den tro, at hvis Apples egen garanti ryger, så mister de reklamationsretten. Reklamerer man over en fejl ved sit produkt, efter man har fået skiftet skærm på et uautoriseret værksted, skal Apple-forhandleren stadigvæk vurdere, om den fejl, man klager over, er omfattet af købelovens regler. Det ligger helt fast. De regler kan ikke fraviges, siger forbrugerombudsmand Henrik Øe til Politiken.

BNB