Apple mister markedsandele i Kina til lokale rivaler

I takt med at salget af enheder falder til fordel for lokale rivaler, forsøger Apple at promovere nye tjenester og apps for at løfte sin omsætning i Kina. Alligevel mister den amerikanske it-gigant andele i verdens næststørste økonomis mobiltelefonmarked.

Foto: DON EMMERT. Arkivfoto.
Læs mere
Fold sammen

Det skriver Marketwatch.com.

Appels andel af mobiltelefoner i Kina var i årets første kvartal faldet til 13 pct. fra 16 pct. i samme periode året før, viser data fra det amerikanske analyseinstitut Data Corporation.

Samtidig har kinesiske mærker som Huawei, Oppo og Vivo vundet markedsandele. Huwai er gået fra 11 til 16 pct. i første kvartal, mens Oppo og Vivo begge har oplevet mere end en fordobling af deres markedsandele.

I årets tre første måneder solgte Apple 11,5 mio. iPhones - der er Apples flagskibsprodukt - i Kina, hvilket var 2 mio. færre end i tilsvarende periode af 2015.

»Apples greb om det kinesiske marked er blevet mindre stærkt, når man ser på antallet af enheder, som bliver leveret til detailsektoren«, forklarer Liu Ruofei, analytiker i CCID Consulting med base i Beijing, til Marketwatch.com.

For at modvirke udviklingen forsøger Apple at vinde frem på vækstområder såsom onlinebetaling, apps og tjenester. Apple har også bekendtgjort, at koncernen vil investere 1 mia. dollar i den kinesiske kørselsdelingstjeneste Didi Chuxing som led i en strategi om at gøre sig mindre afhængig af salget af enheder.

»Dækningsgraden for smartphones har oversteget 90 pct. I takt med at produkternes kvalitet forbedres, er enhederne blevet mere holdbare, og derfor er brugerne også blevet langsommere til at skifte til nye modeller«, pointerer Liu Ruofei.

Apple ligger i formarkedet til en kursstigning på 0,1 pct. til 98 dollar.