Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Fyrværkeriet bragede, og der var jubel på de lokale TV-kanaler, da det kinesiske containerskib »Cosco Panama« søndag morgen passerede igennem den nyudvidede Panamakanal. Den maritime genvej har længe kun kunnet modtage skibe med en længde op til 294 meter, men med et sæt nye sluser kan 365 meter lange skibe nu sejle igennem.
Det giver mulighed for at sende op mod 13.000 containere igennem kanalen på samme skib – et såkaldt neopanamax-skib. Udvidelsen har allerede fået Maersk Line til stærkt at overveje at sende en af sine linjer fra Asien til den amerikanske østkyst gennem Panamakanalen. Men hvor længden på skibene hidtil har været udfordringen, så står Maersk Line nu over for en ny: Højden.
Den næststørste importhavn i hele USA, havnen i Newark, som betjener New York-området, kan nemlig ikke modtage de store skibe, der nu kan sejle gennem Panamakanalen. Årsagen er, at Bayonne Bridge ved indsejlingen til havnener for lav til, at de store skibe med 13.000 containere kan sejle under.
»Vi er klar til at bruge de store skibe gennem kanalen bortset fra én faktor. De fleste skibe, der går igennem kanalen, skal til den amerikanske østkyst. Og desværre har vi en situation, hvor vi ikke kan indsætte de store skibe. Problemet er Bayonne Bridge,« siger Anders Boenæs, der er chef for rutenettet i Maersk Line.
Den 81 meter lave Bayonne Bridge forbinder New Yorks Staten Island med New Jersey.
Delstaterne New York og New Jersey har allerede besluttet, at broen skal hæves, så Panamakanalens nye maksimumskibe kan sejle igennem. Men på grund af en regnefejl i projektet forventes brohævningen først at være færdig i slutningen af 2017.
Det har allerede fået flere shippingiagttagere til at sætte spørgsmålstegn ved, om de øvrige havne på den amerikanske østkyst vil få besøg af neopanamax-skibe, inden New Yorks havn er klar. Ifølge Anders Boenæs bliver det i hvert fald ikke Maersk Line-skibe, der tager turen.
»Så kan du spørge, hvorfor laver I ikke bare en service med et 13.000 TEU skib, men uden at sejle til New York? Udfordringer ved det er, at New York repræsenterer så stor en del af den last, der går til den amerikanske østkyst, at hvis du tager et stort skib uden at sejle til New York, så kan du ikke fylde det,« siger Anders Boenæs.
Maersk Line sejlede sidste år igennem Panama Kanalen mere end 400 gange.