Advarsel mod gratis produktprøver

Forbrug. Mange forbrugere føler sig bondefanget, fordi de er kommet til at binde sig til aftaler, der omfatter mere end en gratis prøve, oplyser Forbrugerstyrelsen.

Forbrugerstyrelsen advarer nu danskerne mod at blive bondefanget i supermarkeder og andre steder, hvor der uddeles gratis produktprøver.

Advarslen kommer på baggrund af en række henvendelser til Forbrugerstyrelsen fra forbrugere, der har takket ja til et produkt, som de får stukket i hånden af en demonstratør, der besøger supermarkedet for at gøre reklame for et produkt. Forbrugerne er i hastværket på vej ud af forretningen kommet til at skrive under på en aftale.

Eksempelvis har Forbrugerstyrelsens hotline de seneste dage modtaget flere henvendelser fra forbrugere, der er kommet til at tegne et abonnement på mange måneders forbrug af fiskeolie. Det går først op for dem, når produktet begynder at dumpe ind af brevsprækken sammen med et girokort.

- Vi kan kun opfordre til, at forbrugerne passer på med at skrive under på en aftale uden at have læst grundigt igennem, hvad det er, de skriver under på, udtaler Anne Dorthe Gjerulff, forbrugerrådgiver i Forbrugerstyrelsen.

Forbrugerstyrelsen råder forbrugerne til at reagere med det samme, når de modtager et girokort.

- trichs