50 skarpe guld-virksomheder løber fra resten

50 af landets største virksomheder formår i den grad at vokse og tjene penge samtidig. De har skarpe forretningsmodeller, unikke produkter eller stærke brands. Berlingske har gennemgået den økonomiske formåen hos de 1.000 største danske virksomheder.

Berlingske Business kan i dag kåre Det Danske Madhus som landets bedste guldmager, for selskabet er Danmarks bedste til både at skabe vækst og tjene penge. Det er i år en usædvanlig kombination, for langt de fleste danske virksomheder står i stampe. Henrik Sørensen - Det Danske Madhus. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bo Amstrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvad har ældremad, korntørring, typehuse, discountvarer, legetøj og smykker tilfælles? Umiddelbart intet, og så alligevel, for selskaberne bag er blandt landets få guldmagere.

Berlingske Business kan i dag kåre Det Danske Madhus som landets bedste guldmager, for selskabet er Danmarks bedste til både at skabe vækst og tjene penge. Det er i år en usædvanlig kombination, for langt de fleste danske virksomheder står i stampe.

Det viser en analyse, som Berlingske Business Magasin har foretaget i forbindelse med den årlige udgivelse af Guld1000. Analysen viser, at det i disse kriseår er svært samtidig at øge omsætningen og tjene penge. Alligevel udmærker en mindre gruppe af danske virksomheder blandt landets 1.000 største sig ved i særlig grad at vinde markedsandele og øge overskuddet i en tid, hvor der næsten ingen vækst er i Danmark og i Europa.

I jagten på at identificere succes­virksomhederne har Berlingske Business gennemgået samtlige regnskaber fra de 1.000 største selskaber og vurderet, hvem der har klaret sig bedst på omsætningsvækst og indtjening i de seneste tre regnskabsår.

Resultatet er en gruppe på 50 virksomheder, som med rette kan kaldes »Guldmagerne« i dansk erhvervsliv.

»Det er rart at blive anerkendt som vækstvirksomhed,« siger adm. direktør Henrik Sørensen fra Det Danske Madhus og forklarer:

»Vores succes er skabt på baggrund af en klar analyse af behovet i kommunerne, ligesom vi har kunnet ansætte de bedste folk fra kommunerne, som oven i købet bliver bedre i Det Danske Madhus, fordi de kun skal fokusere på maden og servicen«.

Netop den klare forretningsmodel er en af hovedårsagerne bag en succes.

Ifølge Mikael Vest, partner og strategisk rådgiver i firmaet Vinderstrategi A/S, karakteriserer fire træk de allerbedste blandt Danmarks største virksomheder:

1. De har en skarpslebet forretningsmodel, der sikrer dem kontinuerlig og stigende omsætning og indtjening.

2. De har placeret sig i en niche, der er lukrativ, hvis man opnår global omsætning.

3. De har helt unikke produkter.

4. De har etableret en stærk position i den branche, de opererer i.

Adskillige af Guldmagerne har ikke blot ét, men to eller flere af disse fællestræk.

Philipp Schröder, professor i industri ved Aarhus Universitet, er enig. Han peger på, at mange af »Guldmagerne« har produkter eller ydelser, der er hurtige at skalere op.

»Eksempelvis har Huscompagniet vist sig at kunne skalere hurtigt og vokse i en branche – byggebranchen – hvor man altid har sagt, at skalérbarhed er umulig, fordi hvert byggeri i princippet er nyt,« siger Philipp Schröder.

Han peger desuden på, at de fleste af »Guldmagerne« har vist stor evne til at udvikle IT-systemer, der gør det lettere at drive en virksomhed og skabe vækst. Et godt eksempel er el-handelsselskabet Danske Commodities, der handler med el i europæiske lande og har investeret trecifrede million­beløb i IT-systemer.

Blandt »Guldmagerne« med en skarp­slebet forretningsmodel fremstår typehusfirmaet Huscompagniet, detailhandels­selskabet Tiger med ti-kroners varer og Lego som tydelige eksempler.

De tre virksomheder ved fuldstændigt skarpt, hvem de henvender sig til, hvad de hjælper dem med, og hvad de skal være gode til.

Gode nicher

Nichevirksomheder som Phase One (udstyr til professionelle fotografer) og Varco (olie-udvindingsudstyr) har fundet et særligt forretningsområde, hvor de er knalddygtige. Deres kompetencer sikrer dem automatisk taletid hos kunderne, både gamle og nye. Og i takt med, at de får gjort deres salg globalt, vokser omsætning og indtjening.

Virksomhederne med unikke produkter er bl.a. Coloplast og Simcorp. De producerer henholdsvis specialiserede hjælpemidler til stomiramte og specialiseret finansiel styrings­software til banker. Deres produkter er svære at komme udenom.

Endelig har virksomheder som Ecco og Lagkagehuset etableret en meget stærk position på deres markeder – et brand der siger køberne noget.

Ledelse gør forskellen

Det er sådan set alle virksomheder blandt de 1.000 største beskåret at blive »Guldmagere« og opnå høj indtjening og vækst i et svagt marked. Men ikke alle formår det.

»Evnen til at præstere har i sidste ende noget med ledelse at gøre. At ledelsen er skarp nok til at fokusere og skære fra, og at bestyrelserne giver dem konstruktiv sparring,« mener Mikael Vest fra Vinderstrategi A/S.

Han har også noteret sig, at flere af »Guldmagerne« er blevet overtaget af kapitalfonde, der netop har som formål at få portefølje­virksomheder til at vokse hurtigt. Noget kunne tyde på, at denne driftsform virker godt, når der skal skabes vækst og indtjening.

Blandt »Guldmagerne« er f.eks. korn­tørringsproducenten Cimbria, butiks­kæden Tiger, Huscompagniet og Phase One ejet af kapitalfonde. Generelt har væksten blandt Danmarks største virksomheder ikke været særligt høj i 2013, som det også fremgår af Berlingske Business Magasins Guld1000-nummer, der kan læses på nettet og følger med dagens avis til abonnenterne.

2013 har været et år, hvor indtjeningen er vokset markant i kraft af de foregående års trimning af virksomhederne. Flere af de store har endnu ikke iværksat afgørende vækstinitiativer. Andre er begyndt at købe virksomheder op for ad den vej at skabe vækst.

Læs Berlingske Business Magasins Guld1000-nummer, der udkommer i dag og følger gratis med til avisens abonnenter.