Unge holdt generalprøve på klimatopmøde

Tre fattige landes udfordringer blev vendt, da klimaminister Connie Hedegaard diskuterede klima i øjenhøjde med en folkeskoleklasse.

Connie Hedegaard pendlede rundt mellem de fattigste landes udfordringer, da hun i går var til mini-klimatopmøde på Bording Friskole. Her var 8. klasse delt op i tre grupper, der hver repræsenterede et fattigt. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe

Klimaminister Connie Hedegaard (K) fik rig mulighed for at afprøve sine talenter som forhandlingsleder, da Røde Kors i går havde inviteret hende til mini-klimatopmøde med en 8. klasse på Bording Friskole i København. Klassen var inddelt i tre grupper, som hver især repræsenterede Etiopien, Nepal og Tuvalu. Det var så elevernes opgave at tale landenes sag, mens Connie Hedegaard varetog tjansen som chefforhandler.

»Vi valgte tre fattige lande, som for alvor vil komme til at mærke konsekvenserne af klimaforandringerne, men nok bliver overset på det store klimatopmøde,« siger Jesper Malm, chef for skoletjenesten i Røde Kors.

Mødet startede med et kort oplæg fra ministeren, mens eleverne med fuld koncentration og uden småsnakken lyttede til vigtigheden af ikke bare at lade klimaforandringerne stå til.

»Hvis vi ikke får styr på de her udfordringer, forsvinder menneskenes livsgrundlag,« sagde hun og tilføjede, at det derfor er essentielt at finde frem til mere intelligente måder at skabe vækst på – både på nationalt og internationalt plan.

Efter oplægget gik turen videre til eleverne. De havde placeret sig omkring tre borde, hvor der på hver enkelt var et hjemmelavet flag, som skulle repræsentere lige netop deres land. Her vendte og drejede ministeren de konkrete problemer med den gruppe af elever, som var udvalgt til at tale landets sag.

Klassen har gennem den sidste uges tid læst undervisningsmateriale fra Røde Kors om klimaproblemerne i Etiopien, Nepal og Stillehavsøen Tuvalu, og ud fra det selv formuleret spørgsmål til ministeren. Det imponerede Connie Hedegaard, der samtidig understregede nødvendigheden af, at eleverne engagerer og involverer sig.

»Det er vigtigt, at I unge mennesker interesser jer for klimaet, for konsekvenserne af forandringerne vil først for alvor vise sig, når I bliver voksne,« var hendes sidste ord, inden hun atter forlod klassen og gik ned til sin cykel, som holdt parkeret uden for skolen.