Tuborg ændrer ikonisk mærkat: »Gulddamen« skal være en moderne kvinde

Her er den nye etikette. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I mere end 25 år har 'Den Gyldne Dame' prydet etiketten på Tuborgs ikoniske pilsner Guld Tuborg, men fremover kommer den til at se anderledes ud.

For i et forsøg på at gøre den berømte øl mere »relevant for kommende generationer« har man nu valgt at ændre etiketten.

'Den Gyldne Dame' skal nemlig have et mere moderne look.

»Vi har gentænkt designet og efter nøje overvejelse fjernet serveringsbakken og i stedet givet hende en øl i hånden. Det har vi gjort, fordi vi ønsker at illustrere en moderne kvinde, der er med til festen på sine egne præmisser,« siger Michelle Lægdsgaard Larsen, Brand Manager Tuborg, i en pressemeddelelse.

Den populære øl blev lanceret i 1895 og har således mere end 100 år på bagen, og i 1930 introducerede man 'Tuborg-pigerne', som skulle appellere til datidens kvinder.

Siden gjorde modellen Annette Strøyberg fra Fyn 'Guldpigen' særligt berømt, da hun optrådte i reklamer og på papfigurer rundt om i hele verden, og i 1995 kom hun på den efterhånden meget berømte etiket.

»Den Gyldne Dame lever stadig, men fortællingen og designet havde brug for en modernisering. Det er helt naturligt, at Gulddamen følger med tiden, og det er ikke første gang, at vi justerer lidt på designet. Men vi gør det ikke uden stor respekt for brandets historie, som er både kendt og elsket i den danske befolkning,« siger Michelle Lægdsgaard Larsen.

I pressemeddelelsen oplyses det, at man har været i dialog med blandt andet Dansk Kvindesamfund og andre meningsdannere med ekspertise i kønsopfattelser og ligestilling.

Modellen Aase Dailey med sig selv som Tuborg-pige og Annette Strøyberg som Tuborg-guldpigen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mini Wolff.

»Det har været helt afgørende for os at tale med eksperter på området, som har gjort os klogere på de generelle tendenser samt på Gulddamens position i samtiden set med fagbriller. Derudover har vi afholdt en række forbrugertest, som helt konkret har haft en indflydelse på, hvordan det nye design ser ud,« fortsætter Michelle Lægdsgaard Larsen.

Foruden den relativt markante ændring i etiketten vil der i samme ombæring blive lanceret en Guld Tuborg Passionsfrugt.