Skoler sparer uddannede vikarer væk

Langt de fleste skoler bruger vikarer, som ikke er læreruddannede. Tendensen, der er stik imod loven, bekymrer en førende ekspert.

Elever i danske folkeskole får ofte uudannede vikarer, når deres lærer er syg. Fold sammen
Læs mere
Foto: Steffen Ortmann

Skal man undervise i folkeskolen, skal man være uddannet lærer, står der i loven. Sort på hvidt. Alligevel bruger 90 pct. af skolerne i København ikke-uddannede vikarer, når læreren melder sig syg, Det viser nye tal fra skolernes egne kvalitetsrapporter.

»Det er et af den slags lovbrud, som man lukker øjnene for,« siger professor Niels Egelund fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, der er bekymret over tendensen, som bl.a. skyldes, at skolernes økonomi ikke tillader, at færdiguddannede lærere agerer vikarer.

»Det er for dyrt at ansætte læreruddannede vikarer. Et længerevarende vikariat sætter vi en uuddannet vikar på, for vi har ikke økonomien til at ansætte flere lærere. Dér går vi helt klart på kompromis med kvaliteten,« siger Lisbeth Palm Olesen, skoleleder på Dyvekeskolen på Amager.

Her bliver eleverne typisk undervist af unge vikarer, som kun har en studentereksamen, i de næsten fire ugentlige vikartimer, hver klasse har i snit.

Flere skoleledere og tre vikarbureauer, der har med folkeskoler at gøre, bekræfter over for Berlingske Tidende, at skoler undgår at ansætte færdiguddannede vikarer af økonomiske hensyn:

»Vi har en del færdiguddannede lærere, som vi har svært ved at finde job til, fordi skolerne har deres eget hold af vikarer under uddannelse, som de trækker på, fordi det er billigere. Mange skoler spørger efter en ung vikar, der er under uddannelse. Hvis vi ikke kan finde sådan en, spørger de efter en, som er færdiguddannet, og hvad det så koster,« siger Daniel Aziz, direktør for Dansk Vikar Service.

»Det illustrerer problemerne ved regeringens folkeskoleudspil, der siger, at der ikke skal være nogen bånd og rammer i forhold til kommunerne, fordi vi har tillid til, at de sagtens kan sikre god undervisning. Men virkeligheden er bare, at de ikke har råd til det. Derfor er det vigtigt, at der er fælles regler, og at man ikke bare kan gøre, som man vil lokalt,« siger uddannelsesordfører Christine Antorini (S), der opfordrer undervisningsministeren til at gribe ind på baggrund af kvalitetsrapporterne.

Undervisningsminister Tina Nedergaard (V) har ikke ønsket at komme med nogen kommentarer.