Sådan får Danmark en bedre folkeskole

Linjefagsuddannede lærere, flere timer og bedre samarbejde med skoleforvaltningerne er ifølge ny rapport opskriften på en bedre folkeskole.

Ny undersøgelse kommer med bud på, hvordan man gør folkeskolens elever dygtigere. Fold sammen
Læs mere
Foto: Steffen Ortmann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danske elever skal have flere timer, end loven i dag dikterer. Og de skal blive undervist af lærere, der er uddannede i de fag, de underviser i. I hvert fald hvis de skal blive dygtigere. Det er en af konklusionerne fra en ny undersøgelse, som blev offentliggjort i dag. 

AKF (Anvendt KommunalForskning) har i samarbejde med Danmarks Pædagogiske Universitetsskole sammenlignet seks af landets bedste danske skoler med seks skoler, som har et lavere karakterniveau for at klarlægge, hvordan man får dygtigere elever, som vælger at tage en uddannelse efter folkeskolen.

Undersøgelsen viser nogle fællestræk blandt de skoler, hvor eleverne får højere karakterer, end man kan forvente ud fra deres sociale baggrund. De velfungerende skoler er karakteriseret ved, at de har flere lærere, som underviser i deres linjefag, og at eleverne har flere timer i de små klasser. Desuden har disse skoler en god dialog med skoleforvaltningerne. Ligeledes har ledelserne på de velfungerende skoler tydelige krav til deres medarbejdere.

Jill Mehlby, som er programleder på AKF og en af forskerne bag undersøgelsen, påpeger, at undersøgelsen ikke er kvantitativ, men kvalitativ. Alligevel er hun overbevist om, at konklusionerne kan bruges i praksis. Til fagbladet Folkeskolen siger hun:

- Men jeg sammenholder det med, at 277 lærere på de 12 skoler har udfyldt et spørgeskema, som viser, at de lærere, der har linjefagsuddannelse eller tilsvarende kompetencer i de fag, de underviser i, ikke har de samme problemer med uro og konflikter i timen.

Desuden påpeger hun over for Folkeskolen, at de bedste skoler ofte har lærerteams, som kan træffe beslutninger mere frit alt efter elevernes behov:

- Hvis ledelsen giver lærerne ansvaret for selv at styre afdelingernes timeressourcer og økonomi, giver det lærerne mulighed for at lægge skemaer og tilrettelægge undervisningen på tværs af klasser - alt efter elevernes behov.