Så er det slut med at samle penge ind på Facebook

En ændring af indsamlingsloven betyder, at Facebook må sige stop for indsamlinger på det sociale medie. Indsamlingsorganisationerne har dog ikke opgivet håbet om en løsning.

Facebook bliver fremover medansvarlig for at sikre, at de indsamlinger, der finder sted på det sociale medie, er registreret hos Indsamlingsnævnet og foretages »i overensstemmelse med god indsamlingsskik«. Det ansvar kan Facebook ikke tage på sig. Foto: Luong Thai Linh/EPA. Fold sammen
Læs mere
Foto: LUONG THAI LINH

Indsamlingsorganisationerne har været glade for det: Muligheden for at lave indsamlinger til det ene og det andet og det tredje gode formål via Facebook.

Men nu er det slut. I hvert fald indtil videre. Ændringer af indsamlingsloven, der træder i kraft 1. februar, betyder nemlig, at Facebook fremover bliver medansvarlig for at sikre, at de indsamlinger, der finder sted på det sociale medie, er registreret hos Indsamlingsnævnet og foretages »i overensstemmelse med god indsamlingsskik«, og det ansvar ser Facebook sig ikke i stand til at håndtere. Derfor lukker Facebook ned for al indsamling. Og det forstår man godt hos indsamlingsorganisationernes brancheorganisation, ISOBRO.

»Facebook må gøre, som de gør. Det er klart, at Facebook ikke har ressourcer til at vurdere, om hver eneste indsamling, der foregår via deres indsamlingsværktøj i alle afkroge af landet, sker efter reglerne«, siger Mette Grovermann, der er sekretariatschef i ISOBRO.

Hun siger også, at ISOBRO bifalder ændringen af indsamlingsloven, der er foretaget med det formål at forsøge at stoppe, eller i hvert fald mindske antallet af, ulovlige og ulødige indsamlinger på de sociale medier.

»Når man er ude og bede offentligheden om penge til en god sag, så skal donor selvfølgelig sikres størst mulig grad af tryghed i donationsøjeblikket,« siger Mette Grovermann, der samtidig gerne vil understrege, at alt håb ikke er ude for de mange indsamlingsorganisationer, der gerne vil bruge Facebook som platform.

»ISOBRO er i kontakt med Facebook. Vi har sagt, at vi i ISOBRO gerne vil være gatekeepere og sikre, at vores medlemmer har registreret deres indsamlinger og lever op til de etiske retningslinjer, og hvis der er nogen slinger i valsen, tilbyder ISOBRO at betale en eventuel bøde. Facebook har meldt tilbage, at man gerne vil gå i tænkeboks og se, om den model kan lade sig gøre juridisk og teknisk.«

Mette Grovermann tilføjer, at det kun er ISOBROs egne medlemsorganisationer, ISOBRO i givet fald kan stå på mål for. En privat fødselsdagsfundrasing til fordel for naboens hund, der skal opereres, eller lignende initiativer med brug af Facebooks kampagneværktøj vil under alle omstændigheder høre fortiden til.