Region Hovedstaden vil have ambulancer uden udrykning ud i busbanerne

Ambulancer og sygetransporter uden udrykning kan tabe afgørende minutter, når de sidder fast i trafikpropper. Region Hovedstadens sundhedsudvalg mener derfor, at de skal have lov til at køre i busbanerne for at nå hurtigere frem.

De seneste år er den gennemsnitlige tid, som ambulancer i Region Hovedstaden bruger på at nå frem til akut syge, steget. Muligheden for at ambulancer uden udrykning kan køre i busbanerne skal ændre dette. Fold sammen
Læs mere
Foto: Martin Sylvest Andersen

Når ambulancer og sygetransporter i Region Hovedstaden uden blå blink skal transportere patienter, kan de have svært ved at komme hurtigt igennem trafikken. Og det koster afgørende minutter.

Ambulancer med udrykning må naturligvis gerne køre i busbaner, men ifølge Region Hovedstaden vil det være en fordel, hvis også ambulancer uden udrykning får tilladelse til dette. For jo hurtigere ambulancer uden udrykning kommer frem, jo hurtigere kan de blive ledige til efterfølgende at rykke ud til akutte patienter, såfremt det skulle blive nødvendigt.

Derfor har Region Hovedstadens sundhedsudvalg sendt en skrivelse til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, hvori udvalget anmoder om tilladelse til, at ambulancer uden udrykning kan anvende busbanerne. Det oplyser TV 2 LORRY.

»Vi kan se, at det påvirker vores muligheder for at nå ud til syge borgere. Det er derfor, vi ønsker en stillingtagen til, om man kan bruge busbanerne, i stedet for at købe nye ambulancer, der sidder fast,« siger Sophie Hæstorp Andersen (S), formand for Region Hovedstaden.

Anmodningen kommer efter et forslag om, at taxaer skal have lov til at benytte busbanerne. Sophie Hæstorp Andersen mener dog, at det er vigtigere at gøre det muligt for ambulancer at komme hurtigere frem.

De seneste år er tiden, det tager ambulancer i Region Hovedstaden at nå frem til patienter ved akutudrykninger, steget. I 2011 var responstiden ti minutter og 50 sekunder, nu nærmer ambulancerne sig en responstid på 13 minutter, hvilket er grænsen for, hvor lang tid det må tage at nå frem til akutte patienter.

Stigningen bunder i en stigning i trængslen i hovedstaden.

Sophie Hæstorp Andersen understreger, at man skal passe på med ikke at forsinke den kollektive trafik, men påpeger, at det må være vigtigere at give ambulancer fremfor taxaer fri passage.