Plakaterne i lygtepælene skal skille sig ud: »Undskyld - jeg skulle have sat klimaet først«

Lørdag kl. 12 måtte valgplakater til folketingsvalget hænges op. Berlingske allierede sig med en reklamemand og gik en tur på Dronning Louises Bro for at se, hvilke plakater der fanger vælgernes opmærksomhed, og hvilke der ikke gør. En af de mest effektive er ikke engang fra et parti.

SF var lørdag de første til at hænge plakater på på Dronning Louises Bro. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nikolai Linares

En christianiacykel fyldt med valgplakater stopper midt på Dronning Louises Bro.

Fyren, der trådte i pedalerne, springer af, hiver to plakater samt nogle strips op fra ladet og begynder at bevogte den nærmeste lygtepæl.

Han er klar.

Klokken er 11:30 lørdag. Om en halv time må plakaterne til folketingsvalget sættes op.

Ved siden af ham er to andre fyre stået af deres cykler. Med plakater og strips i hænderne krydser de vejen. Den ene i løb.

Kort efter står de ved hver deres lygtepæl. Klar til at erobre de bedste pladser, så utallige cyklister og billister hver dag frem til 5. juni kommer til at køre forbi plakater med SFs Pia Olsen Dyhr.

Den ene hiver lidt i en af de mange SF-plakater til europaparlamentsvalget, der allerede hænger i lygtepælene. Den er ikke til at rykke. En af de andre, Kasper Hald, finder en saks frem.

»Der hænger jo allerede en del plakater til europaparlamentsvalget rundt omkring, så vi forsøger at finde nogle knudepunkter i byen, hvor der er ledigt. Men vi har også sørget for at hænge mange europaparlaments-plakater op, så vi kan tage nogle af dem ned igen og erstatte med plakater til folketingsvalget,« siger han.

En time senere svæver de nye plakater over hovederne på de mange cyklister og fodgængere. Men kamp om pladserne blev der ikke blandt folketingskandidaterne.

Udover SF har kun Alternativet sat plakater til folketingsvalget op på det ellers så populære knudepunkt. De borgerlige partiledere kan kun ses på kampagneplakater, som Greenpeace har benyttet lejligheden til at hænge op.

»Det er svært at komme til for plakaterne til europaparlamentsvalget her på Dronning Louises Bro. Vi har planer om at sætte 2.000 plakater op på Nørrebro, men det er ikke sikkert, vi kan få plads til alle,« siger Jonathan Ries, der hænger grønne Alternativet-plakater med sig selv op.

Jonathan Ries forsøger at få plads til sine valgplakater blandt de mange fra Europa-parlamentsvalget. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nikolai Linares.

»Undskyld – jeg skulle have sat klimaet først«

Men hvad er det egentligt, plakaterne, der minder os om, at folketingsvalget er lige rundt om hjørnet, skal kunne?

»Plakaten skal skabe opmærksomhed omkring partiet og kandidaten, så det er vigtigt, at budskabet er let forståeligt. Det kan også være en klar fordel, hvis den skiller sig ud fra de andre. Det er især vigtigt at blive lagt mærke til, når vi har så mange partier, som vi har denne gang. Og hvis man ikke har mulighed for at erobre meget taletid i medierne, så kan man måske erobre en plads i folks bevidsthed med den gammeldags plakat,« siger Frederik Preisler, der har mere end 20 års erfaring i reklamebranchen.

Berlingske gik en tur med ham på Dronning Louises Bro for netop at se, om plakaterne til folketingsvalget er letforståelige og skiller sig ud.

Pia Olsen Dyhr, SF

»Man har foretaget et valg om at skrive hendes navn og partinavnet med grøn skrift fremfor med rød. Det er ikke nogen tilfældighed. Det signalerer, at SF har været et rødt parti og nu gerne vil opfattes som et grønt parti. Det er noget af det mest markante ved plakaten. Men den grønne farve har jo i mange år tilhørt de Konservative, og derfor bliver der i virkeligheden en lille smule signalforvirring. Det ender måske med, at vælgerne står tilbage med en underlæggende følelse af, om SF er blevet lidt mere konservative. Og det var nok ikke det, der var meningen.

Derudover er det meget interessant, at plakaten med Pia Olsen Dyhr er hængt op ved siden af en anden plakat af en SFer, men her er alt tekst skrevet med rød, fordi budskabet på denne plakat handler om kvoteflygtninge. Men hvis man skal følge logikken med, at der er røde og blå og grønne partier, så bliver det en lille smule forvirrende, hvis forkvinden er grøn og resten af partiet er rødt. Skal vi så tro på, om de er røde eller grønne?« siger Frederik Preisler.

Ifølge Frederik Preisler kan den grønne og røde farve på valgplakaterne blive forvirrende for vælgerne. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nikolai Linares.

Jonathan Ries, Alternativet

»Han har fået lavet en plakat med et sorthvid-billede på en grøn baggrund. Det er tydeligt, at han gerne vil fremhæve det grønne. Der står ingen tekst på plakaten udover hans navn og parti, men man behøver heller ikke flere beskeder. Hvis der bliver sat mange Alternativet-plakater op, vil vælgeren stå tilbage og tænke, at Alternativet er et grønt parti, og det vil virke godt, det er der ingen tvivl om. Jeg synes, den fungerer godt i sin enkelthed,« siger Frederik Preisler.

Det er tydeligt, at Alternativet er et grønt parti, når man kigger på valgplakaterne. Det mener Frederik Preisler.  Fold sammen
Læs mere
Foto: Nikolai Linares.

Greenpeace

»Kampagneplakaten fra Greenpeace går ind og blander sig i klimadebatten. Den fortæller ikke vælgerne, hvem de skal stemme på, men den fortæller, hvem de i hvert fald ikke skal stemme på. På nogle af plakaterne er Lars Løkke, på andre er det Anders Samuelsen, Søren Pape og Kristian Thulesen Dahl – og alle deres ansigter er redigerede, så de skal forestille at være ti år ældre. Når teksten »Undskyld - jeg skulle have sat klimaet først« sættes sammen med billederne, bliver budskabet, at de i fremtiden kommer til at stå og undskylde deres klimapolitik. Det er en meget præcis måde at sige, at de ikke har handlet ansvarligt. Det er godt tænkt.

Den er også opsigtsvækkende, fordi man med det samme studser over, hvem der er på plakaten, når man går forbi den. Vi kan genkende personerne og så alligevel ikke helt. Den kan få dig til at kigge igen, når du kører forbi næste gang. Så den kan fange opmærksomheden, præcis som en plakat skal kunne,« siger Frederik Preisler.

Ingen af de borgerlige partier havde lørdag ved middagstid hængt plakater til folktingsvalget op på Dronning Louises Bro. Men Greenpeace havde lavet plakater med partilederne. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nikolai Linares.