Nødråb fra lærere med stress

Mens regeringen vil sende skolen i verdens-klasse, ryger lærerne den anden vej: på førtidspension. Derfor kommer de nu med et nødråb: Vi skal have hjælp.

Jan Bengtsson i OBS-klassen, hvor han viser børnene Olsen-banden-film, så de kan lære lidt om at bo i Danmark. Dog mente en somalisk far, at Lotte Tarps bare bryster i »Olsen-banden i Jylland« var porno. Fold sammen
Læs mere

Lærerne i folkeskolen bukker under for stress, går til psykolog og kommer på førtidspension i et sådant omfang, at lærernes formand nu kræver handling. Hvis folkeskolen skal op i et højere gear, kræver det en markant forbedring af arbejdsmiljøet. Derfor har lærerne meddelt regeringens rejsehold og undervisningsministeren, at antallet af lærere på førtidspension skal reduceres med 25 procent.

I 2005 fik 765 lærere udbetalt førtidspension. I 2009 var tallet 1.833. Halvdelen er relateret til stress, og ofrene bliver stadigt yngre - i gennemsnit 47 år.

»Det er helt uacceptabelt for de mennesker, der kommer i klemme, og samfundsøkonomisk er det et fuldstændig vanvittigt spild. Det er et paradoks, for lærerne er glade for deres arbejde og synes, det er vigtigt. Men alt for mange af vores kollegaer går ned og ender på invaliditetsydelsen,« siger lærernes formand, Anders Bondo Christensen.

Berlingske Tidende bringer i dag en reportage fra lærer Jan Bengtssons hverdag på Bavnehøj Skolen i København. Efter sommerferien skal han have en 5. klasse med fire drenge, der alle har en diagnose. I snit vil hver af dem ryge uden for døren en gang om dagen. Så er der fire elever med store læsevanskeligheder og endelig en, der læser på 2. klasses niveau.

Jørgen Søndergaard, formand for regeringens rejsehold, der er i gang med et »360 graders eftersyn« af folkeskolen, anerkender problematikken og mener, at det helt generelt handler om at styrke ledelsen på de enkelte skoler.

»Det er det, vi ser på i vores vurdering af skolen,« siger han.

Også Anders Bondo Christensen siger, at det er »helt afgørende«, at skoleledelsen involveres i lærernes undervisning for at få nedbragt tallene. Og det er skoleledernes formand, Anders Balle, enig i: »At få lederne tættere på lærernes arbejde er et af de vigtigste redskaber til at skabe gode arbejdspladser,« siger han.