Ingen klimaaftaler i de kinesiske medier

Der står ikke meget i de kinesiske medier om gårsdagens samtale mellem Danmark og Kina.

Foto: Reuters

I går mødte Kinas præsident og premierminister de to statsministre for Vietnam og Danmark. Det står der i en artikel fra Kinas officielle nyhedsbureau Xinhua.

Derimod står der ikke meget om gårsdagens samtaler mellem statsminister Anders Fogh Rasmussen og de to øverste kinesiske ledere, præsident Hu Jintao og premierminister Wen Jiabao.

Artiklen fra Xinhua er blevet genoptrykt i flere medier, men det er stort set også det eneste, som kineserne har hørt om statsminister Anders Fogh Rasmussens besøg i Kina.

I artiklen står der blandt andet, at Danmark og Kina begge håber at kunne »udvikle de to landes venlige relationer og samarbejde.«

I en artikel på radiostationen Guoji Zaixian, der kan oversættes til International Radio, er præsident Hu Jintao citeret for at sige, at Kina har stor opmærksomhed på næste års topmøde i København. Og at Kina vil gøre hvad de kan, for at tackle problemerne omkring klimaændringer.

Der står også, at Anders Fogh Rasmussen tilbød at samarbejde med Kina om bæredygtig energi, miljøbeskyttelse og uddannelse samt forskning.

Derimod er mødet ikke nævnt i de største af dagens aviser. For eksempel står der blot i Beijing Qingnian Bao, at europæiske ledere i går ankom til ASEM-møde i Beijing, og at Irlands og Danmarks statsministre ankom den 20. oktober.

I de store kinesiske erhvervsaviser – som for eksempel 21 Shiji Jingji Bao og Zhongguo Jingying Bao – står der ikke noget om gårsdagens aftale.

Selv i en af Beijings største lokalaviser, Xinjing Bao, står der ikke en gang noget om mødet.