Her er DSBs plan mod coronavirus: Længere tog og krav om pladsbillet

DSB planlægger længere tog og arbejder på at indføre specifikke krav om pladsbilletter på længere togrejser. S-tog og metro er også klar med tiltag.

DSB sætter ind for at forhindre spredning af coronasmitte via offentlig transport. Det betyder længere tog og krav om pladsbilletter på de længere rejser. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Tirsdag blev det meldt ud, at hvis man er syg eller føler sig sløj, så skal man ikke benytte sig af offentlig transport. Statsminister Mette Frederiksen (S) sagde på et pressemøde, at alle danskere skal forsøge at undgå offentlig transport i myldretiden i forsøget på at inddæmme spredningen af covid-19.

Hos DSB iværksættes nu en række initiativer, der skal understøtte regeringens strategi med at inddæmme spredningen af coronavirus.

»Regeringen har konkret opfordret rejsende i den kollektive trafik til – så vidt det er muligt – ikke at rejse i myldretiden. Den opfordring vil jeg give videre til vores passagerer. Samtidig er det også nødvendigt at gennemføre en række ændringer i den daglige drift, der understøtter myndighedernes arbejde med at bremse smittespredningen,« udtaler Flemming Jensen, administrerende direktør i DSB.

Flemming Jensen, direktør DSB

»Jeg er klar over, at det for mange kunder medfører væsentlige gener i dagligdagen.«


Fra onsdag gælder følgende initiativer i DSB:

  •     DSB vil også køre med lange tog uden for myldretiden for at sikre bedst mulig plads til de rejsende.
  •     Alle DSB-billetter kan refunderes uden gebyr, også ikkerefunderbare billetter som for eksempel Orange billetter.
  •     DSB vil ikke modtage kontant betaling i togene.
  •     DSB vil indsætte personale på de mest kritiske trafikknudepunkter, der kan vejlede passagerne.
  •     DSB vil sammen med de øvrige parter i den kollektive transport forstærke kommunikationen over for kunderne som følge af coronavirus.

Lige nu arbejder DSB også på et tiltag om at indføre et krav om pladsbillet i fjern- og regionaltog. Det gør man for at undgå overfyldte tog og alt for mange passagerer i gangene.

»Jeg er klar over, at det for mange kunder medfører væsentlige gener i dagligdagen. Men jeg håber, at vores kunder vil udvise forståelse og samfundssind i den alvorlige situation, vi er i, så den kollektive trafik ikke udgør en større smittefare end strengt nødvendigt,« siger Flemming Jensen, administrerende direktør i DSB.

Gælder også S-tog

De nye retningslinier, som DSB ridser op, gælder også for hele nettet af S-tog i hovedstadsområdet. Her vil man også sætte længere tog ind uden for myldretiden, hvilket man ikke plejer.

På Nørreport Station og på Københavns Hovedbanegård vil man kunne finde personale, der står klar med råd og vejledning om S-togsdriften, og om hvordan man skal forholde sig.

De øvrige stationer, der er klar med personale, er stationerne Fredericia og Aarhus H.

Metroen sætter ind på rengøring

Hos Metroselskabet, der driver metroen i København, følger man også myndighedernes anbefalinger. Nogle af de konkrete tiltag er, at man sætter ind med øget rengøring. Tog og stationer vil blive rengjort oftere, og der vil blive brugt flere desinficerende rensemidler. Der bliver også indsat flere metrotog, og myldretidsdriften bliver forlænget for at sikre mindre trængsel i togene.

Myldretidsdriften er udvidet, så den nu løber fra klokken 6-20. Personalet i metroen er også instrueret i ekstra opmærksomhed i forbindelse med forebyggelse af mulig smitterisiko.

Desuden opfordrer Metroselskabet til, at man som passager venter på et mindre fyldt tog, hvis der er mange med metroen, eller vælger en helt anden transportform – eksempelvis cyklen.

Hos Movia, der tilbyder kollektiv transport med bus, lokalbaner og Flextrafik, tager man også sagen alvorligt. I første omgang går strategien på at få sundhedsmyndighedernes informationer ud til borgerne og kunderne, så de kan ændre adfærd. Desuden opfordrer Movia alle passagerer til at vise hensyn til hinanden, holde afstand, rejse uden for myldretiden, hvis det er muligt, og lade være med at rejse med bus, tog eller metro, hvis man er syg eller formoder at være smittet.

»I Movia er vi også i fuld gang med at se på, hvordan vi i øvrigt kan efterleve myndighedernes opfordring. Vi har tæt dialog med de mange busoperatører, og vi følger myndighedernes krav om en grundig rengøring af busser og tog en gang i døgnet. Vi ser også på, hvor der kan være behov for at sætte ekstra kapacitet ind,« lyder det fra Movias kommunikationsdirektør, Camilla Struckmann.