Forsvarsministeriet afviser at have lovet NATO optankningsfly

Den amerikanske ambassadør i Danmark mener, at Danmark har lovet NATO at stille optankningsfly til rådighed. Det afviser Forsvarsministeriet.

Den amerikanske ambassadør i Danmark, Carla Sands, besøgte fredag krigsskibet USS Porter i København. Her påpegede hun nogle mangler ved det danske forsvar. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Danmark har lovet NATO at stille fly, der kan tanke kampfly i luften, til rådighed. Det mener den amerikanske ambassadør i Danmark, Carla Sands.

Men Forsvarsministeriet er uenig.

»Danmark har ikke lovet NATO at investere i lufttankningsfly. Danmark har til gengæld lovet at overveje lufttankningsfly på linje med ønsker om andre militære kapaciteter fra NATOs side. Danmark drøfter ønskerne løbende med NATO og har tilkendegivet at ville overveje NATOs anbefalinger i den nationale forsvarsplanlægning. NATOs ønsker har et 15 årigt sigte. Beslutninger om investeringer på forsvarsområdet er fortsat et suverænt dansk anliggende,« skriver ministeriet til Berlingske.

Uenigheden er opstået, efter Carla Sands fredag mødte den danske presse på den amerikanske destroyer USS Porter, der er på besøg i Danmark. Her brugte hun anledningen til at påpege nogle af de mangler, hun mener, der er ved det danske forsvar. Det er bl.a. manglende overvågning, efterretningsarbejde og optankningsfly.

»Jeg ser heller ikke, at Danmark har »mid air refuelling« (optanker kampfly i luften, som USA altid leverer, når danske fly er udsendt, red.). Det skal allierede gøre. Hvis Danmark ikke bidrager med det, som I sagde, I ville, er det en byrde for vores NATO-allierede,« sagde hun og fortsatte.

»Danmark har lovet, at de ville bidrage med de her ting, men vi ser det ikke i budgettet.«

På Forsvarsministeriets hjemmeside fremgår det, at Forsvarsministeren ved NATO-topmødet i 2014 underskrev fire forskellige hensigtserklæringer med konkrete tiltag, der skal øge Danmarks deltagelse i NATO. At stille optankningsfly til rådighed indgår ikke i erklæringerne.

Ombord på krigsskibet USS Porter, som ligger ved kaj i Nordhavnen i København. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt.

Andre lande holder optankningsfly på vingerne

Den amerikanske ambassadør mindede ved fredagens besøg desuden om, at Danmark ved NATO-topmødet i 2014 lovede at arbejde mod at bruge to pct. af BNP på forsvarsbudgettet. Med Danmarks seneste forsvarsaftale fra denne uge er planen at hæve forsvarsbudgettet med 4,5 mia. kr. i 2023. Det vil medføre, at forsvarsbudgettet bliver bragt op på 1,5 pct. af BNP.

Til trods for at ambassadøren fremhævede flere mangler, var tonen omkring det danske forsvar ikke alene negativ.

»Vi er så glade for, at Danmark har øget sit forsvarsbudget. Det er fantastisk. Det er også meget bemærkelsesværdigt og beundringsværdigt, at Danmark gør det i et valgår og har 80 procent af politikerne bag aftalen. Det er noget, alle lande kan være tilfreds med,« sagde hun.

Fem andre lande, Belgien, Tyskland, Luxembourg, Holland og Norge, har tilmeldt sig programmet »EDA-initiated MRTT programme«, som har til formål at få flere optankningsfly på vingerne. Samtidigt overvejer Sverige og Spanien at tilmelde sig.

Landene bidrager til de operationelle omkostninger ved hver især at betale for et specifikt antal flyvetimer, som skal holde otte optankningsfly i luften. Hvis flere lande tilmelder sig, kan det blive muligt at købe yderligere tre fly.

På grund af forsvarsforbeholdet er Danmark ikke en del af samarbejdet.

»Danmark kender til projektet og har fulgt det fra sidelinjen, men har ingen konkrete overvejelser om støtte. Danmark er ikke medlem af EDA på grund af forsvarsforbeholdet,« skriver Forsvarsministeriet til Berlingske.