Formand efter opråb fra skolelærer: Ja, det er forældrenes ansvar at opdrage deres børn, men ...

Forældre burde blive bedre til at bakke læreren op, når elever larmer i undervisningen, lyder budskabet fra en folkeskolelærer. Formand for Skole og Forældre Rasmus Edelberg påpeger dog, at det kan være svært at fjernstyre børn.

Signe Kløve Dreyer er folkeskolelærer og oplever, at forældre forventer, at det er skolen, der lærer børn at tie stille og opføre ordentligt. Fold sammen
Læs mere
Foto: Celina Dahl

En folkeskolelærer sår nu tvivl om, hvem der har ansvaret for, at børn larmer i timen og forstyrrer undervisningen for klassekammerater.

I en kommentar til Berlingske peger læreren, Signe Kløve Dreyer, på, at forældre bør blive bedre til at opdrage børn til at tie stille, når læreren eller andre elever taler.

Dette er dog lettere sagt end gjort, mener formand for Skole og Forældre Rasmus Edelberg, der dog godt kan se Signe Kløve Dreyers pointe.

»Det er forældrenes ansvar at opdrage deres børn, og i opdragelse ligger også ting som at høre efter, respektere fællesskab og indgå i fællesskab på ordentlige vilkår. Men alle, der har børn, ved også, at det er svært at fjernstyre dem,« siger Rasmus Edelmand.

I kommentaren beskriver Signe Kløve Dreyer et par regler, hun opstiller for en klasse på 27 elever på 13 år, der er samlet på ramponerede møbler i et 25 kvadratmeter stort klasselokale. Netop størrelsen af klasseværelset hæfter Rasmus Edelberg sig ved som mulig synder og håber på højnet kvalitet i skolerne.

»Hvis der er alt for mange børn og alt for lidt plads, er der nogle vilkår i skolen, som giver et dårligt undervisningsmiljø. Man burde se på, om man giver børnene ordentlige vilkår, ellers er det at bede om problemer,« siger Rasmus Edelberg og uddyber:

»Der kan være en lang række faktorer, som hverken er læreren eller forældrenes skyld, men som handler om, hvorvidt man har investeret tilstrækkeligt i at sikre kvaliteten af undervisningen i hverdagen.«

Signe Kløve Dreyer fortæller, at hun gerne vil have mulighed for at forklare forældrene, at der er for meget larm i den danske folkeskole. Her har hun arbejdet de seneste 16 år, og her oplever Signe Kløve Dreyer, at hun til forældremøder bliver modarbejdet.

»Jeg prøver at sætte spørgsmålstegn ved, hvem der tager ansvaret. Vi prøver som lærere at forklare forældrene, at der er for meget larm i klassen. Men lige inden jeg får det sagt, siger de så til mig, at det er mit problem,« siger Signe Kløve Dreyer.

Hun medgiver dog, at man ikke kun bør skyde skylden på forældrene, men også læreren og håber derfor, at også forældrene bakker op om et bedre undervisningsmiljø.