El-selskab sælger ren luft til de miljøbevidste kunder

Salg af CO2-kreditter i klimaprojekter i den tredje verden er en vigtig del af Nordjysk Elhandels strategi for at øge indtjeningen. Jo flere private og virksomheder, der køber ren luft i form af CO2-kreditter for at få bedre samvittighed, jo bedre får kloden det, siger direktør Bo Lynge Rydahl.

Søren Bjerg Pedersen fra Nordjysk Elhandel præsenterede sidste års julegave. Ren luft for 250 kroner. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger

Det er ikke kun i Arktis og Afrika, at den globale opvarmning har lavet om på hverdagen. Mange danskere er blevet klar over klimaproblemerne, at det er blevet et hit at interessere sig for vedvarende energi og slukke for lyset.

Cirka 20 procent af den menige danskers strømforbrug går til lys. El-selskaberne kappes om at søsætte nye grønne klimainitiativer. Og landets største el-handelsselskab, Nordjysk Elhandel, er med i førerfeltet. Når private kunder køber en pose ren luft hos selskabet reducerer de det globale udslip af drivhusgasser med et ton. Salg af CO2-kreditter er blevet en vigtig del af el-selskabets strategi for at øge indtjeningen i de kommende år.

Et ton CO2-kredit koster i øjeblikket cirka 175 kr. hos selskabet, som investerer penge i klimaprojekter i bl.a. Malaysia, Kina og Vietnam, der educerer CO2-udslippet. Som kvittering modtager kunden modtager en pose ren luft og et certifikat, der garanterer, at det globale CO2-udslip er blevet reduceret med et ton.

»Private husstande og virksomheder kan ikke nøjes med at spare på energien for at sikre et bedre klima. Vil el-kunderne have renere samvittighed, bør de købe CO2-kreditter for at reducere det globale udslip af drivhusgasser,« siger Bo Lynge Rydahl, administrerende direktør i elselskabet.

Bæredygtig energi
Nordjysk Elhandel kalder sine tilbud om bæredygtig energi til private for »klimaansvar«, og det dækker over tre tilbud: Gratis energitjek i hjemmet, CO2-reduktion fra såkaldte CDM-projekter og grøn strøm fra danske vindmøller. Selskabet er i kommet i selskab med nogle af Danmarks tungeste virksomheder, der har sat fokus på, hvordan klima tænkes ind i den forretningsmæssige strategi.

Nordjysk Elhandel, DONG, Mærsk Olie og Gas og Aalborg Portland poster sammen med Miljøstyrelsen og Udenrigsministeriet på årsbasis flere hundrede millioner kroner i klimaprojekter i den tredje verden. Jo flere private og virksomheder, der køber ren luft, dvs. CO2-kreditter for at for at få bedre samvittighed, jo bedre får kloden det, mener direktør Bo Lynge Rydahl.

For hvert ton CO2 en kunde køber hos Nordjysk Elhandel, annullerer el-selskabet et ton CO2-kvote fra et af sine miljø- og klimavenlige udviklingsprojekter i Fjernøsten og Afrika, som Nordjysk Elhandel har investeret et tocifret millionbeløb i. Det betyder, at der bliver udledt et ton mindre drivhusgasser til jordens atmosfære.

Endnu udgør handel med CO2-kreditter en beskeden del af omsætningen, men hos Nordjysk Elhandel er indtjeningen på klima-forretningen særdeles god og kan med tiden blive en betydelig indtjeningskilde for elselskabet, mener direktøren.

»Miljøproblemerne har jo ingen grænser. Som en væsentlig aktør på energimarkedet er det vigtigt, at vi går forrest med en klimaansvarlig profil,« siger direktøren.

Firmabiler
Virksomheden med hovedsæde i Aalborg startede for 10 år siden som et handelsselskab, der i begyndelsen skaffede el til en række nordjyske el-selskaber, da el-markedet blev liberaliseret. Siden er forretningen udvidet kraftigt til at omfatte handel med CO2-kvoter og salg af CO2-kreditter til over 100 kraftvarmeværker og en del virksomheder. På det seneste er flere og flere private begyndt at købe CO2-kreditter hos Nordjysk Elhandel. Med den stigende bekymring omkring udslip af drivhusgasser og klimaforværring, der er i befolkningen, giver det ifølge Bo Lynge Rydahl virksomheder et bedre image, hvis de tager et ansvar for klimaproblemerne.

»Vi hjælper virksomhederne på at blive klimaansvarlige, og vi mærker stigende interesse fra erhvervslivet for at have en klimaprofil. Det vil altid i begyndelsen koste penge at have en socialansvarlig klimaprofil, men på lang sigt er pengene givet godt ud for den enkelte virksomhed. De kunder, der handler hos virksomhederne er begyndt at se på, om virksomhederne har den rette klimaprofil, så det kan blive dyrt i længden, hvis man ikke har en ansvarlig profil,« siger Bo Lynge Rydahl.

En typisk hussstand i Danmark bruger energi, der svarer til et CO2-udslip på seks til ni ton årligt. Meget af det er bilkørsel, men også el- og varmeforbrug, der genererer udslip af drivhusgasser.

»Køber private CO2-kreditter, kan de gøre en personlig indsats. Kunne vi bare få alle virksomheder med køb af CO2-kreditter at dække CO2-udslippet fra alle firmabiler, ville det virkelig begynde at hjælpe. I dag er hele transportsektoren jo undtaget fra den tvungne CO2-regulering. Men nu er danske virksomheder begyndt at blive opmærksomme på både deres energiforbrug og klimaprofil,« siger direktør Bo Lynge Rydahl.

Tag selv et ansvar
Ud over salg af grøn strøm og markedsføring over for kunderne omkring energibesparelser gør selskabet meget ud af at fortælle, at man frivilligt kan tage ansvar for sit eget CO2-udslip. Igennem længere tid har firmaets energikonsulenter kørt rundt for at fortælle kunder i hele landet om de klimaprojekter, Nordjysk Elhandel investerer i.

»Der bliver på overordnet nationalt og internationalt politisk niveau gjort meget for klimaet for at reducere det globale CO2-udslip, bl.a. ved reguleringer. Hvis vi for alvor skal have alle til at præge udviklingen, skal det også ske af frivillighedens vej. Vi ser det som vores opgave at påvirke udviklingen, så man som virksomhed og privatperson tager et ansvar for klimaet,« fastslår Bo Lynge Rydahl.

Sidste år omsatte Nordjysk Elhandel en omsætning på 1,3 milliarder. kr. og havde et overskud på godt 23 millioner kr. I år ventes en omsætning et godt stykke over to milliarder.