Efter opdateringen af Sundhedsplatformen: »Udfordringerne kan vise sig med tiden«

Den kritiserede Sundhedsplatformen i Region Sjælland og Region Hovedstaden blev lørdag opdateret. Opdateringen tog 17 timer, og i tidsrummet kunne personalet ikke redigere i de digitale patientjournaler. Ifølge Region Sjælland skabte det kun mindre problemer, men ifølge Overlægeforeningen kan udfordringerne komme senere.

Sundhedsplatformen, som er blevet kritiseret for at stjæle lægernes tid og være skyld i forkert medicinering, blev lørdag opdateret. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged

Sundhedsplatformen, som giver sundhedspersonale i Region Sjælland og Region Hovedstaden digital adgang til alle patientjournaler, blev lørdag opdateret for at udbedre tidligere kritikpunkter.

Opdateringen, som endte med at tage 17 timer, gav ifølge Overlægeforeningen og Region Sjælland kun mindre problemer.

Under opdateringen havde sundhedspersonalet adgang til patienternes journaler gennem andre veje end Sundhedsplatformen, men de havde ikke mulighed for at redigere i dem. Nye oplysninger skulle registreres og læses på papir eller i Word-dokumenter.

»Vi var forberedt på situationen, og der har været små bump på vejen, men alt i alt er det gået godt. Jeg var selv ude at gå en runde i flere forskellige afdelinger, og der har heller ikke været problemer i akutmodtagelsen. Vi havde sørget for at sætte mere mandskab på vagtplanen,« siger Leif Panduro Jensen, koncerndirektør for Region Sjælland.

Opdateringen har betydet, at der nu kan bestilles røntgen gennem platformen, ligesom den skal give personalet et bedre overblik over, hvilken medicin patienterne får fra henholdsvis sygehuset og deres praktiserende læge.

Oplysningerne, der blev registreret på papir under opdateringen, er blevet skrevet ind i den opdaterede Sundhedsplatformen i nat.

Større fejl viser sig ofte med tiden

Den opdaterede Sundhedsplatformen skulle have været klar til brug lørdag kl. 19, men småudfordringer udskød åbningen en time. Indtil videre er der kun blevet fundet mindre fejl i det opdaterede system, men ifølge Klaus P. Klausen, næstformand for Overlægeforeningen, har det tidligere taget tid, før større fejl ved Sundhedsplatformen er blevet fundet.

»Der har kun været nogle mindre problemer med Sundhedsplatformen efter opdateringen, men når man lærer den nye version bedre at kende, kan der dukke nogle lidt større udfordringer op. Det har vi set før. Men indtil videre kører systemet godt,« siger han.

Sundhedsplatformen er tidligere blevet stærkt kritiseret for at give stress, være skyld i forkert medicinering og stjæle sundhedspersonalets tid fra patienterne.

En ny spørgeskemaundersøgelse, som Overlægeforeningen har foretaget, viser eksempelvis, at antallet af patienter, der tilses i ambulatorierne hver time, gennemsnitligt er faldet fra 2,91 før implementeringen til 2,14 to måneder efter. Ni måneder efter implementeringen er det dog steget til 2,31 patienter i timen.

Derudover er lægerne med Sundhedsplatformen blevet pålagt flere praktiske opgaver, som tager tid, og de er begyndt selv at skrive oplysninger ind i journalerne. Det ændres ikke med den nye opdatering.

»En af de store udfordringer med Sundhedsplatformen er, at lægerne selv skal skrive nye oplysninger ind i journalerne frem for at kunne indtale dem i diktafoner. Førhen skrev sekretærer talen ind i journalerne, og derfor kunne lægerne bruge mere tid på patienterne. Og det ændrer en ny opdatering af platformen jo ikke på,« siger Klaus P. Klausen.

Selv om det tager tid fra lægerne, mener Leif Panduro Jensen, at det set fra patienternes perspektiv er den rigtige beslutning.

»Grunden til, at vi i sin tid bad lægerne om selv at skrive, var, at det tog tid, før de nye oplysninger blev skrevet ind i journalerne. Så hvis patienten skulle fra den ene læge til den anden på sygehuset, vidste den anden læge ikke altid, hvad der var foregået ved den første,« siger han.

Sundhedsplatformen vil ifølge koncerndirektøren løbende gennemgå forbedringer.