Din klage over lægen skal afgøres hurtigere

Folketinget ser i dag på regeringens nye patientklagesystem. Systemet skal sikre, at sundhedsvæsnet bliver bedre til at lære af fejl, og at klagesager behandles langt hurtigere end i dag.

Sundhedsvæsnet skal være bedre til at lære af de fatale fejl, som hvert år koster patienter liv og helbred. Samtidig skal det være slut med, at klagesager over lægefejl trækker ud i årevis. Derfor er der brug for et nyt klagesystem i sundhedsvæsnet, og derfor fremsætter regeringen i dag forslag til et nyt patientklagesystem til førstebehandling i Folketinget.

Berlingske Tidende har gennem det seneste år afdækket adskillige eksempler på fatale fejl på danske sygehuse og i vagtlægesystemet, samt beskrevet, hvordan sundhedsvæsnet er alt for dårligt til at lære af fejlene og sikre sig mod gentagelser. Regeringen har med direkte henvisning til Berlingskes artikler bebudet et nyt patientklagesystem, der skal sikre en bedre læring af fejl.

Den ny sundhedsminister Bertel Haarder lover, at det nye system vil gøre det både hurtigere og nemmere for folk at klage, hvis de oplever en utilfredsstillende behandling i sundhedsvæsnet:

- Det er vigtigt, vi gør det så nemt som muligt at klage for de patienter, der har haft en dårlig oplevelse i sundhedssystemet, så de ikke føler det som en ny sej kamp at komme igennem med en klage. Derfor er jeg tilfreds med, at patienterne fremover får én klar indgang til at klage – nemlig Patientombudet - og med, at patienternes mulighed for at klage bliver udvidet, siger indenrigs- og sundhedsminister Bertel Haarder (V).

Her til e ftermiddag præsenteres Folketinget for regeringens bud på et patientklagesystem. Det rummer fire punkter, hvor regeringen lover mærkbare forbedringer for patienten:

1. Én klar indgang til klagesystemet

- Alle henvendelser, klager, erstatningskrav m.v. skal samles ét sted, i en ny instans kaldet Patientombudet.

- Klagerne kan indgives til Patientombudet centralt eller lokalt via patientvejleder.

2. Mere systematisk læring af fejl i hele sundhedsvæsenet

- Klagefunktionerne skal samles i Patientombudet – så klagesager, erstatningsankesager og rapportering af utilsigtede hændelser behandles samme sted. Det vil ifølge regeringen sikre en mere systematisk læring af fejl, så f.eks. sager som den om Christian Dam Midtgaard undgås fremover.

3. Udvidede klagemuligheder

- Patienter får mulighed for at klage over manglende efterlevelse af en række patientrettigheder (f.eks. retten til frit og udvidet frit sygehusvalg, kontaktperson på sygehuset og sygehusbehandling i udlandet).

- Patienter får fremover mulighed for at klage over sundhedsvæsnet som helhed og hele deres behandling i sundhedsvæsnet. Det betyder, at man kan klage over en behandling, der er foregået på flere forskellige sygehuse, modsat i dag, hvor man kun kan klage over enkelte læger og andre sundhedspersoner.

4. Kortere sagsbehandlingstider

- Det ny system vil ifølge regeringen nedbringe sagsbehandlingstiden for klager. I øjeblikket venter patienter i snit i 15 måneder, før deres klager bliver færdigbehandlet. Den ventetid skal nedbringes markant, bl.a. ved at samle klagefunktionerne på ét sted i Patientombudet. Samtidig forenkles sagsgangen ved at Patientombudet overtager embedslægernes del af sagsforberedelsen.

Den nye instans Patientombudet bliver helt central i det nye system. Patientombudet skal være én samlet klageindgang og varetage opgaverne fra såvel det nuværende Patientklagenævn samt dele af Embedslægernes arbejde. Samtidig skal Patientombudet sikre, at der læres af fejl i systemet.