Der er pres på Boeing, når selv amerikanske politikere skælder ud og kræver forklaringer

Det kan godt være, at amerikanske politikere ofte skælder ud, men de retter sjældent skytset mod de vigtigste virksomheder. Så når kritikken mod Boeing nu vælter frem i Washington, er det dybt alvorligt for flyproducenten. Nu må Boeing-topchefen ind på tæppet foran politikerne og forsøge at redde både selskabet og troværdigheden.

Flere hundrede nye Boeing 737 Max-fly står uvirksomme på jorden, efter at myndighederne har stoppet fortsat brug. To flystyrt fortsætter med at skabe problemer for flyproducenten. Fold sammen
Læs mere
Foto: Gary He/Reuters/Ritzau Scanpix/Arkiv

To møder i næste uge i Washington kan blive afgørende for flyproducenten Boeings fremtid.

Hovedpersonen bliver Boeings topchef, Dennis Muilenburg. Det er ham, der er blevet indkaldt til at stille til en høring, hvor politikere fra Repræsentanternes Hus vil udspørge ham om flytypen 737 Max, som har været involveret i to fatale ulykker på kort tid.

Under samme besøg ventes det, at han bliver hevet ind og skal forklare sig for repræsentanter fra Senatet – om samme emne.

Det bliver første gang, at Dennis Muilenburg optræder offentligt, ud over enkelte optrædener i selskabsregi, siden de to ulykker i efteråret 2018 og tidligt i 2019. Og dét, at han har sagt ja til at møde politikerne, illustrerer, hvor dyb en krise flyproducenten er kommet i.

Dennis Muilenburg, topchef i Boeing, står foran en hård uge, hvor han skal stå skoleret for de amerikanske politikere og forklare flystyrt og problemer med sikkerheden i selskabets fly. Fold sammen
Læs mere
Foto: Justin Lane/EPA/Ritzau Scanpix.

Mangel på sikkerhed

Det hele handler om sikkerhed, eller rettere manglen på sikkerhed, for Boeings seneste flytype, 737 Max. Flyet, der er seneste videreudvikling på selskabets storsælgende model 737, var udset til at være en afgørende pengemaskine for selskabet i mange år fremover.

Og det forventes, at politikerne kræver konkrete svar om Boeings arbejde med at udrede de to tidligere ulykker, ligesom Boeing skal forklare, hvad man gør for at forhindre nye flystyrt.

Boeing presses af den europæiske konkurrent Airbus til hele tiden at udvikle nye og mere økonomiske fly. Og ingen flytype er mere vigtig i luftfartsbranchen end de tomotorers fly, der kan flyve på kort- og mellemdistancerne, ligesom Boeings 737-model.

Så da Airbus var på vej med en ny model, der kunne stjæle kunder fra Boeing, måtte selskabet haste en videreudvikling igennem af sit eget fly. Det viste sig fatalt, da to udgaver af det nye fly faldt ned inden for få måneder.

Siden har man diskuteret og undersøgt, hvad der førte til de to flystyrt. Sikkert er det, at en del af flyets software fungerede dårligt, ligesom man ikke havde sikret, at piloterne fik tilstrækkelig uddannelse og viden om ændringerne i det nye fly.

Chefen på tæppet

Nu skal Boeing-chef Dennis Muilenburg så redegøre om ulykken og Boeings arbejde med at ændre flytypen, så den igen bliver sikker. Det er tydeligvis et vanskeligt arbejde, eftersom de amerikanske luftfartsmyndigheder har sat flyet på jorden; det vil sige, allerede leverede fly må ikke flyve, ligesom Boeing ikke må udlevere nye fly til køberne.

Det har kostet Boeing et betydeligt milliardbeløb i form af en kraftigt faldende aktiekurs og udsigten til lavere omsætning og resultater. Men endnu værre er manglen på tillid til selskabet og dets ledelse – og ikke mindst selskabets produkter.

For godt nok sker det ikke sjældent, at amerikanske politikere benytter offentlige høringer til at hænge virksomhedsledere til tørre for fejl og mangler, men man er samtidig bevidst om, at der ikke skal gåes for hårdt til de største og vigtigste virksomheder – for eksempel våbenproducenter, som både kan tabe anseelse og eksportmuligheder.

Tonen i kritikken mod Boeing er imidlertid mere markant end tidligere set i USA. Selskabet fik for nylig hård kritik i en rapport, der slog fast, at Boeing og de myndigheder, der skal holde øje med flyproducenten, FAA, havde fået et »afslappet« forhold, ligesom det undervejs i opklaringsarbejdet har stået klart, at den amerikanske flyindustris egne medarbejdere har skullet stå for en del af kontrolarbejdet med de fly, som de selv er med til at bygge.

Så høringen i Washington bliver vigtig for Boeing. Men kommer topchefen ikke med klare svar, som politikerne tror på, så kan den blive næste skridt mod bunden for det trængte selskab.