Danske skoleelever ringere til matematik - læsning stagnerer

Eleverne i de danske folkeskoler er ikke blevet dygtigere - tværtimod, viser den nye PISA-undersøgelse. Danske elever Nordens dårligste læsere.

- Det mest opsigtsvækkende er, at vi ikke har fået den fremgang i læsning, vi havde håbet på. Vi har fået færre dygtige læsere, end vi havde før, og det er meget tragisk, siger professor Niels Egelund. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Nørgaard Larsen

Danske skoleelever bliver ikke dygtigere. Tværtimod. På trods af den seneste tids fokus på folkeskolen og en massiv indsats, der skulle forbedre elevernes faglighed, er eleverne kun blevet dårligere til at læse og regne.

I matematik er de danske elevers resultater signifikant ringere i den nye undersøgelse, end de var ved den seneste undersøgelse fra 2006.

De danske elevers gennemsnitlige resultat i matematik er faldet til 513 point i PISA 2006 til 503 point i den netop offentliggjorte PISA 2009.

Men ifølge professor Niels Egelund, som er projektleder på den danske del af PISA-undersøgelsen, er det  ikke det værste.

- Det mest opsigtsvækkende er, at vi ikke har fået den fremgang i læsning, vi havde håbet på. Vi har fået færre dygtige læsere, end vi havde før, og det er meget tragisk. Elevernes lyst til at læse er også gået tilbage, hvilket også er trist. Der har været en massiv satsning på at fremme elevernes faglighed, som ikke har virket. Det er meget trist, siger Niels Egelund.

Den nye PISA-undersøgelse fokuserer denne gang særligt på 15-årige elevers læsefærdigheder i 65 lande, og den viser, at danske elevers læseevne ikke er blevet bedre de seneste ni år. Ser man isoleret på Norden er tallene ligeså nedslående. Således ligger de danske elever lavest blandt de nordiske lande, når det gælder læsefærdigheder. Sverige følger lige efter Danmark, mens Island, Norge og Finland klarer sig meget bedre end de to lande. 

Men hvad er det, der går galt i den danske folkeskole?

Det er svært at sige, ifølge Niels Egelund, som mener, at der skal nye undersøgelser til for at svare på det spørgsmål. Men han peger på, at forældrene spiller en stor rolle:

- Det vil kræve en grundlæggende omlægning af holdninger og værdier ikke mindst hos forældre, som skal smitte af på børnene. Børnene skal lære, at man ikke går i skole for at være, men for at lære, og så skal der være ro i klassen. Vi skal også have bedre uddannede lærere. Hvis vi skal lære noget af de lande, der ligger nummer et, er det netop det her. Respekt for viden og respekt for dem, der ved noget.

Charlotte Dyremose, uddannelsesordfører for de Konservative, erkender, at der stadig er lang vej for den danske folkeskole, og at de initiativer, regeringen har lavet, ikke har været tilstrækkelige:

- Vi kan konstatere, at i verden omkring os der går det rigtig, rigtig stærkt. Der får de lavet rigtig meget udvikling i folkeskolen, derfor nytter det ikke at sidde på hænderne. Vi er ikke godt nok med internationalt. Vi ligger middelmådigt, men vi bør ligge i toppen.

- Vi har en skole, hvor vi klarer os rigtig godt på det sociale parameter, men det gør vi altså ikke på de faglige, og det handler jo om begge dele. Derfor skal vi have blikket skarpt rettet mod fagligheden.Der er rigtig meget at gøre hele vejen rundt, siger Charlotte Dyremose og peger bl.a. på, at det er nødvendigt at give eleverne flere timer og mere
individuel undervisning. Og så er det nødvendigt at give skolerne friere tøjler til at pleje talenterne og undervise eleverne efter deres individuelle behov.

SF's uddannelsesordfører, Pernille Vigsø Bagge, bebrejder regeringen:

Resultaterne skyldes ni forsømte år med VK-regeringen. Det skyldes ubegavede prioriteringer i forhold til folkeskolen, og det udspil regeringen har kommet med, vil bare forværre folkeskolesituationen yderligere. Man vil putte 35-40 elever i klasserne og niveaudele tidligt, og de to ting er en katastrofe i forhold til at sikre bedre faglighed i folkeskolen, siger hun og påpeger, at SF bl.a. ønsker, at der højst er 24 elever i klasserne, tolærerordninger i indskolingen og obligatorisk efteruddannelse af lærerne.