Danske elever endnu dårligere end testen viser

Danske elever regner og læser stadig for dårligt, viser ny Pisa-undersøgelse. Men eleverne er faktisk dårligere, end testen viser.

ARKIVFOTO. Fold sammen
Læs mere
Foto: Steffen Ortmann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danske elever er på ni år ikke blevet bedre til at læse. Og de er blevet dårligere til at regne. Dermed er de andre nordiske elever dygtigere end de danske, og asiatiske elever klarer sig også langt bedre fagligt. Det er nogle af de nedslående resultater af Pisa-testen. Men resultaterne er endnu værre, end de ser ud. 

Danmark har nemlig ikke testet de svageste elever. Andre lande undlader også at teste de svageste elever, som har særlige behov, men Danmark udelader 8,12 pct, hvilket er tre pct. mere end, hvad der er tilladt. Dermed er Danmark det land, der af samtlige 65 lande har udeladt flest svage elever fra undersøgelsen:

- Det giver en forskel i Danmarks favør, fordi vi har ekskluderet de tre pct. for meget. Det kan godt rykke på ranglisten, for hvis der er et land, der slet ikke ekskluderer nogen børn, og som ligger to point under os, så skulle det faktisk have ligget højere end Danmark på listen. Men der skal mere end tre point til, før der er tale om en markant forskel, siger Niels Egelund.

Uddannelsesordfører Christine Antorini er stærkt bekymret over de nye resultater - især set i lyset af at de giver et lidt bedre billede af elevernes evner:

- Det er ikke godt nok, når det stadig er 15 pct. af eleverne, der ikke har de grundlæggende kompetencer, som det også var for ni år tilbage. Derudover er de 8 pct. der får specialundervisning hevet ud af den danske udgave af Pisa, så vi har virkelig en kæmpe udfordring, siger hun. Derfor stiller hun sig stærkt kritisk over for undervisningsministeriets politik. Ministeren er slet ikke samarbejdsvillig nok, mener hun:

- Når ministeren bliver ved med at sige, vi skal have frihed til kæmpeklasser, og så et lille læseløft, så er det ikke godt nok. Vi bliver nødt til at have en samlet plan for, hvordan vi løfter fagligheden i folkeskolen. Lad os få et samarbejde om det. Men det har ministeren afvist, partnerskabet er faldet fra hinanden, og det er rigtig ærgerligt.