Danmark betaler for klimatopmødets forurening

Regeringen vil bruge 5,3 mio. kr. på at neutralisere den CO2, der udledes, når tusindvis af deltagere næste når flyver til København for at deltage i klimatopmødet.

Op mod 10.000 delegater rejser til klimatopmøde i København med fly fra alle verdenshjørner og bidrager til udledningen af de omstridte drivhusgasser. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Nørgaard Larsen/Scanpix

Hvor det handles, der spildes.

Således også på næste års klimatopmøde i København, hvor verdens lande skal forsøge at nedbringe udledningen af CO2.

Problemet er, at topmødets muligvis op mod 10.000 delegater rejser med fly fra alle verdenshjørner og dermed bidrager til udledningen af de omstridte drivhusgasser.

Det problem forsøger klima- og energiminister, Connie Hedegaard (K), nu at tage højde for.

»Det er et dilemma, at alle, der beskæftiger sig med klimaforhandlinger, er nødt til at rejse meget med fly og dermed bidrager meget til CO2-udledningen. Vi har taget konsekvensen og gjort flyrejserne i forbindelse med klimakonferencen i København CO2-neutrale«, forklarer Connie Hedegaard.

Øvelsen, der vil koste 5,3 millioner skattekroner, gennemføres ved at købe CO2-kvoter i Østeuropa og udviklingslandene.

Meningen er, at Danmark på den måde støtter bæredygtige projekter, der giver målbare og reelle CO2-reduktioner i de lande, der handles med i Østeuropa og Den Tredje Verden.

FN skal godkende projekterne
Projekterne skal godkendes af eksperter og af FN, påpeger Connie Hedegaard, og metoden med at købe sig til udledninger ved at bedrage til reduktioner andre steder i verden er i overensstemmelse med klimaaftalen fra Kyoto.

Da det endelige deltagerantal på klimakonferencen ikke kendes endnu, er der tale om et skøn. De 5,3 millioner kroner, der skal bruges til at kompensere for udledningen i forbindelse med alle flyrejserne, er opført i regeringens udkast til ny finanslov.

Samtidig har regeringen afsat ti millioner kroner til at neutralisere klimavirkningen af de flyrejser, som ansatte i den danske stat ventes at foretage i årene 2008-2011, hvor det forventes, at EU er klar med en regulering af luftfartens udslip af drivhusgasser.