Coop slår rekord: »2020 har været gennembrudsår for digitalisering i dagligvarehandlen«

Flere og flere betaler for deres dagligvarer digitalt. Det får Coop, der blandt andet står bag Kvickly og SuperBrugsen, til at slå rekord med mere end 15 millioner digitale betalinger i deres butikker. En af forklaringerne tilskrives corona.

Flere undgår kassekøen ved at bruge »Scan og Betal Selv« i næsten alle Coops godt 1000 butikker. Derved kan man undgå kassekøen og komme sine varer direkte ned i indkøbsnettet. Man betaler via en app på sin telefon. ARKIV Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danskerne har fundet telefonen frem i 2020 som aldrig før, når det kommer til dagligvarehandel.

Det står klart, efter at Coop slår rekord med digitale betalinger.

For første gang har over 100.000 af kunderne i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli'Brugsen, Fakta og Irma nemlig på én dag betalt for deres varer digitalt. Det har de gjort gennem Coops app på telefonen.

Det skriver Coop i en pressemeddelelse.

Der blev i 2020 gennemført mere end 15 millioner digitale betalinger i Coops butikker, hvilket får Morten Viktor, digital direktør i Coop, til at tale om et gennembrud.

»2020 har definitivt været et gennembrudsår for digitaliseringen i dagligvarehandlen i Danmark,« siger Morten Viktor i pressemeddelelsen.

Selvom dagligvarebutikker ikke på noget tidspunkt har været lukket ned som følge af corona, så har situationen med virus stadig fået onlinesalget til at eksplodere.

Flere og flere har valgt at handle over nettet, hvorfor Coop.dk MAD i år har ansat flere hundrede nye medarbejdere. De har samtidig solgt mere end tre gange så meget som i 2019. Derfor er coronavirus en del af forklaringen på væksten.

Den øgede digitalisering kommer også til udtryk, når kunderne skal stå i kø i butikkerne. For flere tyr nemlig til muligheden for at gå udenom kassekøen ved at bruge »Scan & Betal selv« på telefonen i næsten alle Coops butikker.

Her kan man i stedet skanne varerne selv, mens man handler, og komme dem direkte ned i indkøbsnettet efterfølgende.

»Der er tale om en grundlæggende forandring af danskernes indkøbsvaner. Vi forventer, at det vil vokse endnu mere de kommende år. For i takt med at kunderne får erfaring med brug af Scan & Betal, oplever de bekvemmeligheden og bliver dermed stimuleret til at gøre det endnu mere. Vi har nu flere af vores største butikker, hvor hver fjerde ekspedition klares af kunderne selv. Det frigiver tid til medarbejderne, så de kan være mere ude på gulvet og dermed sikre en højere standard og bedre oplevelser for kunderne,« siger Morten Viktor.