Berlingskes politiske kommentator: Det ligner en bevidst nedprioritering af København

Regeringen har med sin nye trafikplan blikket stift rettet mod provinsen, mener Berlingskes politiske redaktør, Bent Winther. Han vurderer, at regeringen kan få svært ved at få sine støttepartier med på planen, fordi den ikke er tilstrækkelig grøn.

Regeringen har ikke afsat flere penge til den Københavnske Metro i sin nye infrastrukturplan til over 100 milliarder kroner. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ida Guldbæk Arentsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Frem mod 2035 vil regeringen investere over 100 milliarder kroner i at forbedre veje og tognettet.

Det kan man læse i regeringens nye transportudspil, »Danmark Fremad«, som blev præsenteret torsdag. Planen får dog allerede kritik for at forbigå hovedstadsområdet.

Berlingskes politiske kommentator, Bent Winther, mener, at udspillet »ligner en bevidst nedprioritering af København«.

»Med sin milliardplan har regeringen blikket stift rettet mod provinsen. Der er et halv år til næste kommunalvalg. Mette Frederiksen går efter at vinde flere borgmesterposter ude i landet, og det afspejler den store infrastrukturplan. Hvis man ser på, hvor trængslen og behovet er størst, er hovedstaden blevet underprioriteret,« siger Bent Winther.

Han peger på flere problemer i København, som planen ikke afsætter penge til at løse.

»At man ud af over 100 milliarder kroner ikke har afsat penge til hverken etablering af trafik til og fra det gigantiske projekt Lynetteholm eller til mere metro i København virker som en bevidst nedprioritering, ligesom der ikke er afsat midler til at forbedre den udskældte Kystbanen nord for København,« siger Bent Winther.

»Med sin milliardplan har regeringen blikket stift rettet mod provinsen,« siger Bent Winther, Berlingskes politiske kommentator. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ólafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpix.

Han mener, at den nye plan skal ses i sammenhæng med regeringens favorisering af det, man har kaldt produktionsdanmark – de mellemstore provinsbyer.

»Den store plan skal opfylde mange formål, og der er mange interesser i spil. Selvom mange af investeringerne er gengangere fra den tidligere borgerlige regerings plan, er der dog også tydelige socialdemokratiske fingeraftryk,« siger Bent Winther.

Planen er mere blå end rød

Der er tradition for brede forlig omkring trafikpolitikken. Alligevel mener Bent Winther, at regeringen kan få svært ved at få sine støttepartier med på planen, fordi den indeholder »for meget asfalt og for lidt kollektiv trafik«, som han siger.

Bent Winther

»Det er en plan, der i højere grad er rettet mod de blå partier end mod de røde.«


»Det er på den måde en plan, der i højere grad er rettet mod de blå partier end mod de røde. Finansminister Nicolai Wammen argumenterer med, at investeringer i motorveje er grønne, fordi det er elbiler, der kører på dem, når ambitionen om en million elbiler er opfyldt. På venstrefløjen er naturbeskyttelse, biodiversitet og miljø dog rykket op på den politiske dagsorden, så det bliver et af de store slagsmål i de forhandlinger, der nu skal i gang,« siger Bent Winther.