At billedet kunne noget særligt, vidste han godt. Men at det skulle være årets pressefoto, havde han ikke forestillet sig

Det er en »meget, meget, meget glad«, men også meget overrasket Asger Ladefoged, hvis fotografi netop er blevet kåret til årets pressefoto. Situationen, hvori billedet blev taget, husker han som ekstremt ubehagelig.

Asger Ladefoged vinder af årets pressefoto ved prisoverrækkelsen i Den Sorte Diamant i København. Året forinden blev fotojournalisten kåret til årets pressefotograf. Fold sammen
Læs mere
Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Vi tester oplæsning. Fortæl os, hvad du synes her

At billedet kunne noget særligt, vidste han godt. Men at det skulle være årets pressefoto, havde han ikke forestillet sig.

»Det lyder underligt, men det er også det fantastiske med fotografi. At man får andres øjne på, og pludselig kan se det på helt nye måder.«

Asger Ladefoged, fotojournalist på Berlingske, har taget årets pressefoto 2020. Vinderbilledet blev udvalgt mellem 2.622 fotografier indsendt af 164 fotojournalister og offentliggjort ved en ceremoni i Den Sorte Diamant i København fredag.

Billedet er taget under de historisk store demonstrationer efter valget i Belarus – det, der tidligere hed Hviderusland. Det forestiller to unge kvinder, den ene svøbt i det tidligere nationalflag, som regeringen har forbudt. Bag dem ses den massive afspærring, der blokerer demonstranternes vej til præsidentpaladset i Minsk.

Vinder af årets pressefoto 2020: I 26 år har diktator Aleksandr Lukasjenko siddet på magten i det, der bliver kaldt Europas sidste diktatur. Men i Belarus – det, der tidligere hed Hviderusland – fik folket nok, da Lukasjenko atter påstod at have vundet magten ved præsidentvalget i august. Dette har indtil videre resulteret i historisk store demonstrationer og tusindvis af anholdte borgere. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged.

»Årets pressefoto viser kontraster. Mellem det gamle og det nye. Mellem stilstand og oprør. Mellem magt og afmagt. Mellem det grå og det farverige. Mellem det sikre og det uvisse, det kolde og det kærlige,« skriver Berlingskes visuelle redaktionschef, Søren Lorentzen.

Det er en »meget, meget, meget glad – ekstremt glad« Asger Ladefoged, Berlingske får i røret umiddelbart efter prisoverrækkelsen:

»Det er selvfølgelig den pris, man håber på at vinde.«

Om sit valg af fotografiet siger juryen blandt andet, at »det er et vigtigt billede. Der er meget på spil. Og her er en konflikt, vi har ignoreret længe« og »et af årets mest overraskende billeder«.

»Jeg tænkte selv, at jeg havde nogle kandidater, der kunne være i spil. Men jeg havde på ingen måde regnet med, at det ville være lige præcis det billede,« siger Asger Ladefoged.

Hvorfor ikke?

»Billedet var en del af en større serie, og jeg var i Belarus i en måned. Jeg fik måske også mit eget forhold til nogle af de andre billeder, som påvirkede mig stærkere og mere personligt i øjeblikket,« siger fotojournalisten.

»Nu, når det vinder denne her pris, kan jeg godt se, at der alligevel er ret mange lag i billedet af de unge kvinder og frygten i baggrunden. Masser af symbolik. Selvom jeg på ingen måde havde regnet med det.«

Ekstremt ubehagelig stemning

Det vindende fotografi blev taget til en af de første store demonstrationer efter valget i Belarus 9. august 2020. Her udråbte landets diktator gennem 26 år, Alexandr Lukasjenko, sig endnu engang som vinder af valget. I protest gik historisk mange belarusere gik på gaden. Specialstyrker, politi og militær blev sat ind, og tusinder af borgere blev arresteret, tortureret og fik tæsk på åben gade.

Til denne efterfølgende demonstration var der en »ekstremt ubehagelig stemning«, husker Asger Ladefoged. Internettet var blevet lukket, og tusindvis af soldater med skarpladte geværer og skudsikre veste bevogtede byen.

»Man fornemmede, at der kunne ske noget når som helst. Hvad gør styret nu? Smadrer diktatoren alt, hvad der er på gaden? Lader han folket demonstrere? Folk stod og ventede på, at nu gik det amok.«

Det gjorde det heldigvis aldrig. Demonstrationen forblev fredelig. De to kvinder på fotografiet nåede Asger Ladefoged aldrig at tale med.

Fotografiet er ikke det eneste prisvindende billede, fotojournalisten har med hjem fra Minsk. Ved prisuddelingen blev Asger Ladefoged også kåret til vinder i kategorien årets portrætserie. I en række portrætter, som kan ses her, viser han ofrene og de skader, de har fået ved politivold under demonstrationerne eller efter at have været i politiets varetægt.

De to førstepladser agter Asger Ladefoged at fejre på »den helt klassiske maner«:

»Jeg sidder med en kæmpe bajer i hånden og glæder mig til at drikke tusind af dem. Lige indtil klokken 23, hvor det hele lukker.«